Overzicht

De strategische keuzes van de familie Kuypers, de familie achter technisch dienstverlener Kuijpers

Aukje Kuypers 24 jun 2021

Familiebedrijven zijn na een crisis koersvaster dan andere bedrijven, blijkt uit recent onderzoek door BDO Nederland, ECFB Erasmus Universiteit Rotterdam en Rabobank. Aanvullend aan dit onderzoek heeft er een interview plaatsgevonden met de derde en vierde generatie Kuypers, waarin ze vertellen hoe ze invulling geven aan de familiestrategie.

“We investeren altijd juist wel in crisisperioden. Vooral om onze mensen verder te helpen ontwikkelen en te behouden”

Wat betekent het hebben en besturen van een gezamenlijke onderneming voor een familie? Wie mogen er participeren? Hoeveel risico wil het bedrijf nemen? Hoe verdeel je de opbrengsten? En wanneer komt het moment om steviger in te stappen, of juist eruit?

Zo gevoelig als het thema van de familiestrategie kan zijn, zo gemakkelijk gaat het gesprek daarover met de familie Kuypers van technisch dienstverlener Kuijpers. Aan tafel in de Helmondse vestiging zitten vader Wim met dochter Aukje en zoon Bas. Hun bedrijf, dat dit jaar honderd jaar bestaat, levert hoogwaardige technische installaties voor gebouwen en industrie. Dat gaat van lucht­behandelings­installaties tot zonne­boilers en van camerabewaking tot daglichtregeling, met name voor sectoren als farmacie, voeding en zorg en altijd duurzaam en als het kan energieneutraal. De onder­neming floreert: onder leiding van vader Wim (wiens achternaam bij zijn geboorte door een foutje met ‘uy’ werd neergepend) groeide Kuijpers uit tot een belangrijke speler in de installatiebranche. In 2008 gaf Wim de dagelijkse leiding in handen van Ton Stuifzand, een externe CEO, die vijf jaar later terugtrad om plaats te maken voor de vierde generatie. Sinds 2013 is Wims dochter Aukje algemeen directeur, heeft zoon Bas de portefeuille directeur strategie & innovatie en is vader Wim commissaris. Inmiddels bedient Kuijpers vanuit veertien vestigingen en ruim 1.350 medewerkers relaties door heel Nederland. Zelfs in coronajaar 2020 steeg de autonome omzet met 6 procent tot € 275 miljoen en resteerde onder de streep een gezonde € 10 miljoen winst. 

Lees hier het volledige interview

Ook interessant

houd afstand sticker

Werken op 1,5 meter

Lees meer
Aukje Kuypers 23 apr 2022
Aukje Kuypers aan tafel

In gesprek met Aukje Kuypers

Lees meer
Aukje Kuypers 17 nov 2021

Deel dit artikel

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details