Maatschappelijke ontwikkelingen vragen de laatste jaren om andere oplossingen. Op alle fronten leert de wereld – uit noodzaak – anders te denken. Laat dat nu net zijn wat in het DNA van ons bedrijf zit! Corona liet ons nog meer inzien dat het ventilatievoud van een ruimte belangrijk is, de torenhoge energieprijzen zijn een extra reden om energie te besparen en we maken gebouwen steeds slimmer. De verbindende factor: gebouwautomatisering.
Wat we nu gebouwautomatisering noemen, heette jaren geleden “gewoon” meet- en regeltechniek. Zowel werktuigbouwkundige als elektrotechnische installaties vragen om besturing. Ook koppelen we ze aan elkaar. Peter Kraakman, Hoofd Gebouwautomatisering bij Kuijpers vertelt: “Wij bouwen die systemen, een centrale omgeving, waarin we de besturingstechniek van de installaties samenbrengen en op maat inrichten.”
We maken gebouwen steeds meer toekomstgericht. Om ruimtes optimaal te benutten en om energie te besparen. Dat gebeurt vooral op basis van data. Tegenwoordig is het heel normaal dat een klant zich afvraagt: ‘waarom een verdieping verwarmen – of het licht aan – als er niemand zit?’.
Het kán allemaal. Maar er zijn ook beperkingen: privacy. Als gebouweigenaar wil je weten wáár mensen zijn in je gebouw. En liefst ook wie die mensen zijn, want dan kun je zelfs instellingen en comfort op maat aanbieden. Als werkgever is dit nét een ander verhaal. Dan komt de privacy van je medewerkers namelijk in gevaar. Op openbare plekken gaat dit net even wat gemakkelijker. Peter legt uit: ”Denk bijvoorbeeld aan de vertrek- en aankomsthallen op een vliegveld. Het komt voor dat reizigers slechts in één kant van het gebouw zijn. Een ander deel wordt dan niet gebruikt en hoeft dus bijvoorbeeld niet schoongemaakt te worden. Hoe maak je de routing dan meer evenredig? Meten is weten. Op basis daarvan kun je optimalisaties uitvoeren.”
De meeste van onze gebouwautomatiseringsspecialisten zijn nieuwsgierig, het zijn puzzelaars. Vaak hebben ze ook veel ervaring. Dit is echt een ervaringsvak; je moet vlieguren maken. Peter: “Collega’s van service & onderhoud willen zich vaak verder verdiepen in gebouwautomatisering. We leiden ze dan intern op. W- mensen leren dan E erbij en andersom.
Door hun ervaring kunnen onze specialisten de klantwens goed vertalen naar een oplossing op maat. De systemen zelf zijn en doen vaak nagenoeg hetzelfde. Het gaat juist om het verbinden van verschillende systemen en snappen wat er moet gebeuren om de optimale situatie te bereiken. Daarom zijn ze vaak in het voortraject van een project al betrokken. En niet pas aan het einde van de rit om de software optimaal in te stellen.”