‘Installateurs zien prijzen stijgen en leveringen haperen’, kopte Techniek Nederland een jaar geleden al op haar website. Destijds merkte 96% van de ondervraagde installateurs dat materialen en producten duurder werden en had 86% te maken met leveringsvertragingen. En met alle huidige ontwikkelingen zijn die bewegingen nog niet op hun retour. Maar hoe zorg je er– als organisatie in food, pharma, hightech, research, healthcare of vastgoed – dan tóch voor dat je vooruitkomt? En liefst een beetje snel? Simpel: door véél slimmer om te gaan met de verschillende fases in een bouw- en installatietraject.
In de wereld van kritische onderzoeks- en productieomgevingen begint bijna iedere opdrachtgever die bij ons aanklopt met dezelfde droom: optimalisatie van het huidige bedrijfsproces. Bij de één omdat nieuwe techniek de weg vrijmaakt voor een efficiëntere productielijn, bij de ander vanwege capaciteitsuitbreiding en bij een derde omdat er nieuwe kansen in de markt worden gezien. De aanleiding verschilt, de droom blijft gelijk: hoe kan het beter? Een optimalisatieslag vervolgens concreet maken, is een uitdaging in deze tijd. Zeker als je daarin de prijsstijgingen, levertijden én wensen voor een kortere time to market meeneemt. Hoe kan het dan toch dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die de keten benaderen volgens het traditionele boekje? Die eerst een architect en adviseur bellen voor advies en ontwerp en pas later een aannemer en installateur aanhaken voor uitvoering en onderhoud?
Dat opknippen van de ontwerp- en bouwfase is in deze tijd sowieso geen realistische aanvliegroute meer. Wat je dan krijgt? “Die luchtbehandelingskast in het ontwerp? Prima keuze, maar er zit wel 25 weken levertijd op. Tot dan.” Zo’n vertraging – waarmee je onherroepelijk uit de planning loopt – maak je niet goed door later in het traject op te schalen. Ik vergelijk het wel eens met het bakken van een brood: na alle voorbereiding kun je gerust 2 ovens neerzetten, maar daarvan wordt het brood niet sneller gaar. Wil je sneller resultaat, dan moet je het slimmer doen!
Ook ik zag – nog maar een jaar of tien geleden – van menig ziekenhuis, bedrijfspand of fabriek eerst keurige ontwerpen op papier voorbij komen. Architectonische hoogstandjes, vaak al tot in detail getekend. Pas later in het proces werd eens overlegd met de installateur om te bekijken of alles waaraan in de praktijk behoefte was er ook daadwerkelijk in paste. De installatie als knelpunt in je ontwerp, in plaats van als stralend middelpunt… Gelukkig kunnen we inmiddels wel met elkaar vaststellen dat juist de bedrijfsprocessen – en alle techniek daar omheen – het kloppend hart vormen van een gebouw. De rol van een installateur wordt daarmee waardevoller; juist ook aan het begin van een bouw- of optimalisatieproces. Collega Emilio de Vet schetste het laatst al mooi in zijn blog: “Pas als je processen kent, begrijpt, doorgrondt én kunt vertalen in een procesflow heb je een goed doordacht fundament.” Dat fundament is cruciaal voor zaken als doorlooptijd, kosten en kwaliteit.
Wie dus verwacht dat zijn bouw- en installatiepartners anno 2022 daarover zekerheid geven, móet ze vroegtijdig betrekken. Dat roepen we natuurlijk al jaren, maar nog steeds lijkt een blog als deze nodig. Dus spoor ik opdrachtgevers echt aan om anders naar de markt kijken. Nu is het misschien wel belangrijker dan ooit om bij elke stap te anticiperen op wat komen gaat. En wie daarbij kan helpen? Juist: de installateur die het proces van begin tot eind doorgrondt. Een partner die nooit het stokje hoeft over te dragen aan partij B, maar zelf – door al die kennis in build-trajecten – haarfijn aanvoelt wat nodig is in de design-fase. Die integraal vakmanschap toont in alle benodigde disciplines en uit ervaring weet hoe belangrijk het is om ook commissioning en qualification mee te nemen in het ontwerptraject. Kortom, een partij die zo dus zaken als doorlooptijd, kosten en kwaliteit positief weet te beïnvloeden.
Dus haak zo’n partij aan, liefst vanaf dag 1, maar in elk geval in die belangrijke eerste stappen van het ontwerp. Wie de kracht heeft om de design- & build-fases goed met elkaar te verbinden én vooruit te kijken, snapt namelijk hoe het werkt. En die luchtbehandelingskast met lange levertijd? Die staat dan gewoon klaar op het moment dat ie nodig is; door kennis gedreven aannames al besteld toen de ontwerpfase nog bezig was.
Erik Rijpkema – Manager Projecten bij Kuijpers PHF Services