Overzicht

Had ik dit maar eerder geweten

Blog 15 aug 2024

‘Waarom heb je me vroeger niet naar een technische school gestuurd?’ vroeg ik laatst aan mijn vader. Als kind vond ik het heerlijk samen met mijn vader te klussen en dingen te maken. Nu zie ik op veel middelbare scholen een prachtig techniekplein. Daar had ik vroeger graag gestaan! Wat is dit vak mooi! Met de extra kennis en de ervaring die ik opdeed, ontzorg ik nu de klant. Zijn er problemen? Dan weet de klant: ‘gewoon Marjolein bellen.’

Tijdens mijn opleiding logistiek management in 2006 ben ik stage gaan lopen bij Unica als servicecoördinator. Vervolgens ben ik gestart met de opleiding bedrijfskunde.  ‘Hbo-opleiding in de pocket en aan de bak,’ dacht ik. De klanten die ik vier jaar lang als coördinator sprak, wilde ik graag ontmoeten. ‘In het echt,’ zoals ze dan zeggen. Mijn nieuwe rol als contractbeheerder kwam daarom meer dan gewenst. Hiermee kwam ik in mijn kracht.

Twee wensen

Eindelijk mocht in naar de klant toe en alles regelen voor de monteurs op locatie. Ik was verantwoordelijk voor de technische, financiële en organisatorische aspecten van onderhoudscontracten. Dat liep vlekkeloos, totdat de financiële crisis uitbrak. Ik moest naar een andere vestiging. Daar voelde ik me minder thuis. Het was tijd om te kijken wat ik wilde. Ik had een grote kinderwens én de ambitie om projectleider te worden.

Op zoek naar een baan dichterbij huis kwam ik bij Kuijpers in Roosendaal terecht. Ik kreeg de mogelijkheid om te starten als technisch beheerder, met zicht op een rol als projectleider. De klik was er meteen. Inmiddels zijn we tien jaar verder, heb ik twee prachtige dochters en werk ik dagelijks aan de mooiste projecten. De vrijheid die ik hier krijg is voor mij belangrijk. Ik werk nu fulltime en als ik ’s ochtends wat later moet beginnen om de kinderen naar school te brengen, werk ik wat langer door. Het is geven en nemen: ‘als het werk maar goed én af is’.

Tot in de puntjes

Als projectleider regel ik alles tot in de puntjes. Voor klanten én voor onze monteurs, denk aan: duurzame meerjarenbegrotingen opstellen, samen met de klanten een toekomstbeleid voor installaties maken en bestellingen plaatsen. Technische kennis blijf ik ontwikkelen. Dat vind ik leuk. Laatst deed ik nog een cursus over de conditie van installaties. Voor een goede meerjarenbegroting is dit essentieel om te weten. Vaak neem ik een monteur mee naar operationele overleggen. Handig voor mij, vanwege de technische kennis. Maar ook voor hen, want zij krijgen een betere band met de klant.

Ik voel me niet alleen verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderhoud en reparaties, maar ook voor de toekomst van een gebouw. Er staat genoeg te gebeuren met de wet- en regelgeving. Zodra ‘Den Haag’ iets bedenkt, zit ik er bovenop. Zo maken we de klant klaar voor de toekomst. ’We’ ja, want ik doe het niet alleen. Sinds kort ben ik een junior aan het inwerken. We leren van elkaar. Mooi om te zien dat hij ook zijn eigen projecten vol energie aanpakt.

Hotline

Die band met de klant, daar hecht ik waarde aan. Ze vroegen me als klantteammanager, maar dat wilde ik niet. Bewust. Ik wil operationeel én samen met de klant bezig zijn. Onlangs kreeg ik er een grote klant bij met 43 locaties: Het Waterschap Brabantse Delta. Dat zijn de leuke (en intensieve) periodes. Mijn doel is helder: zorgen dat zij geen spijt krijgen van ons als nieuwe partner. Dat ze zich bij ons ‘thuis’ voelen, net als Stadlander bijvoorbeeld, waar ik veel voor werk.

Ook mijn collega’s maken gebruik van de hotline. Het contact is super, met een dolletje op zijn tijd. Juist voor de collega’s in de buitendienst begin ik te rennen. Soms vraagt iemand aan me hoe het werk ‘binnen’ is. Nu weet ik hoe leuk en belangrijk het uitvoerende werk is. Daarom adviseer ik collega’s die het me vragen om ‘buiten’ te blijven. Zelf zit ik voor nu ‘binnen’ prima. Maar als ik het eerder had geweten…

Ook interessant

Edin Sunj 1246

Mijn temperament is mijn kracht

Lees meer
Blog 19 aug 2024
Peter Kraakman 6016

Anders denken: van meet- en regeltechniek naar digitale oplossingen

Lees meer
Blog 17 jul 2024

Deel dit artikel