Mijn collega’s van Kuijpers PHF Services zijn experts in de realisatie van kritische onderzoeks- en productieomgevingen. Controlled environments waarin alles honderd procent aantoonbaar goed moet werken en waarvoor verificatie op verificatie wordt gedaan. Niet gek, want in die complexe omgevingen – met haar vele randvoorwaarden en hoge kwaliteitseisen – moeten installaties gegarandeerd goed draaien. Het zal je dan ook niet verbazen dat er daarbij veel aandacht is voor samenwerking met onze servicespecialisten. Want om installaties blijvend optimaal te laten functioneren, is specifieke kennis en kunde – juíst ook op het gebied van service en onderhoud – een vereiste.
Toen ikzelf ruim dertig jaar geleden werkte als installatie- en servicemonteur was onderhoud natuurlijk ook belangrijk, maar werd de afdeling maintenance vaak laat in het proces aangehaakt: we hebben een project gerealiseerd, daarna komen jullie. Tegenwoordig is dat anders en wordt er – zeker in de wereld van cleanrooms en containments – vanaf het prille begin gekeken naar de lange termijn: wat we nu ontwerpen en bouwen, moet straks gegarandeerd langdurig betrouwbaar zijn.
Deskundige servicespecialisten vervullen daarin een cruciale rol. Sterker nog: ze worden steeds vaker gezien als een onmisbaar verlengstuk van de installatie zelf. Hoe? Laat me dat toelichten aan de hand van een voorbeeld: voor GE Healthcare in Eindhoven realiseerden we in 2016 een radiofarmaca apotheek, waar geneesmiddelen worden bereid met radioactieve stoffen. Wat daar vandaag wordt geproduceerd, kan morgen van levensbelang zijn voor een patiënt ergens op de wereld. Voor service en onderhoud kunnen we een partner als GE Healthcare daarom niet vragen het proces zomaar even stil te leggen. In plaats daarvan plannen we halfjaarlijks onderhoud in, waarbij we de installatie één dag uit bedrijf halen en werkelijk alles wat te maken heeft met lucht- en ventilatietechniek onderhouden. Het doel is voor iedereen helder: vóór we vandaag naar huis gaan, moet deze installatie weer exact hetzelfde doen wat ie hiervoor deed. Drukhiërarchieën moeten gewaarborgd zijn en álle parameters staan op groen. Daarin doen we geen concessies: aan de slag!
Onze kracht zit natuurlijk niet alleen verscholen in die ene dag. Die zit evenzeer in de minutieuze voorbereidingen. Op het moment van onderhoud mogen we namelijk nergens op mispakken: niet op mensen, niet op materialen, niet op tijd. Daarom is het zo belangrijk dat onze servicespecialist zowel het proces van de opdrachtgever als de installatie haarfijn aanvoelt.
Eén van de manieren om dat te doen, is door periodieke inspectierondes te lopen. Waar data aantoont dat de setpoints nog binnen de acceptabele marges vallen, detecteert het oog van een specialist misschien iets dat hem of haar niet lekker zit. Want waarom was de overdruk hier altijd 5 Pascal en is het nu al enige tijd 6 Pascal? Wat zegt mijn onderbuikgevoel – gebaseerd op jarenlange kennis en ervaring – over deze minuscule afwijking? Moet ik misschien nu al een onderdeel bestellen voor dat geplande onderhoudsmoment over een paar maanden?
Zo wordt de specialist bijna zelf één van de sensoren: de vakman of -vrouw als verlengstuk van de installatie en als onderdeel van een goedlopend betrouwbaar klantproces. Dat maakt dat we op zo’n onderhoudsdag geen enkele verrassing tegenkomen en dat we de gewenste kwaliteit kunnen leveren.
Onlangs sprak ik trouwens een opdrachtgever met een fonkelnieuwe installatie. “Onderhoud in dat eerste jaar lijkt me niet nodig”, zei hij stellig. “Integendeel”, wilde ik bijna roepen. Door periodiek inspectief onderhoud – misschien wel juist in dat eerste jaar – krijg je gevoel bij de installatie. En dat is goud waard: een belangrijke basis voor predictive maintenance.
Overigens leuk gezegd dat we onze opdrachtgevers daarmee kunnen ontzorgen van a tot z, maar er is natuurlijk nog wel een belangrijk aandachtspunt: vakmensen die zowel elektrotechnisch, regeltechnisch als luchttechnisch onderlegd zijn – zoals het geval is bij onze servicespecialisten – zijn zeldzaam. Zeker nu, met de enorme krapte in de markt. Daarom leidt Kuijpers intern mensen op, geven we collega’s trainingen over CE-omgevingen en laten we jonge vakmensen meelopen met ervaren specialisten. Wat mijn onderbuikgevoel zegt? Dat we daardoor niet alleen de huidige installaties 24/7 laten functioneren, maar dat we dat ook kunnen waarborgen voor de installatie daarna en daarna en daarna.