Overzicht

Zwaailicht op het dak en gaan

Blog 14 jun 2024

‘Ik weet niet wat ik later wil,’ was de gedachte die vroeger heel lang door mijn hoofd spookte. Totdat ik via mijn buurman ‘toevallig’ geraakt werd door de techniek. Nu werk ik als servicetechnicus en is het elke dag weer een verrassing waar ik aan het werk ben. Een ding is zeker: ik ben iets aan het oplossen. Laat mij dat maar voor de rest van mijn carrière doen. Voor én met fijne mensen.  

Vooroordelen

Na het afronden van de mavo, wilde ik snel aan de bak. Via mijn buurman kon ik ergens beginnen, ‘dat is gemakkelijk’, was mijn gedachte. Gemakzucht veranderde vrijwel meteen in ijver. Ik sprong áán op techniek. Het was voor mij geen vraag meer óf ik me hierin wilde ontwikkelen, maar hoe. Ik volgde verschillende technische opleidingen waarna ik bij kleine bedrijven ervaring opdeed. De sfeer en doorgroeimogelijkheden zijn voor mij belangrijk in een bedrijf. Uiteindelijk stapte ik over naar een groter bedrijf. ‘Pas ik daar wel,’ was mijn eerste gedachte. Het antwoord was ja, bleek al snel. Maar toen bepaalde beloftes niet werden nagekomen en de werksfeer verminderde, ging ik verder kijken. Zodoende ben ik met Kuijpers in contact te gekomen. Hier zag ik dat het ook anders kon.

Beste team van Kuijpers

Op mijn eerste werkdag was algemeen directeur Aukje om alle nieuwe collega’s persoonlijk een hand te geven, dat zie je niet overal. Ik ontdekte dat je niet per se een nummertje hoeft te zijn bij een groot bedrijf, iedereen is benaderbaar. Ik belandde in een topteam onder leiding van Tristan Kool. Wat ons team kenmerkt, is dat iedereen wordt ingezet op zijn of haar kwaliteiten en daarin de vrijheid mag pakken.

Zo maak ik deels mijn eigen planning. Als servicetechnicus-E werk ik voor alle klanten en mag ik zelf beoordelen aan welke vragen ik voorrang geef. Dat gaat goed, de klanten zijn tevreden. Ik heb me nog nooit zo fijn gevoeld bij een bedrijf. Dat het hier wel goed zit, bleek wel toen we in 2021 de Slimste Handen van Nederland wonnen met ons team.

Een elftal aan dochters

Het is altijd leuk om iets te winnen. In mijn vrije tijd doe ik niets liever, maar dan als coach van het voetbalteam van mijn dochter. Het is echt een hobby van me. Al zeven jaar klimmen we samen omhoog. Niet alleen met voetbal, maar ook naast het veld daag ik ze uit. In mei liepen we met zijn allen 25 kilometer voor het goede doel, KWF. Naast dat ik een lieve dochter heb, heb ik er zo nog ‘tien’ bijgekregen. Zo voelt het wel eens. Om die meiden persoonlijk én in het voetbal te zien groeien, geeft me veel energie.

Sommigen mensen lopen nogal snel tegen een dichte deur aan. Ik doe dan gewoon die ernaast open.

Het podium pakken

Met die energie begin ik mijn werkweek en krijg ik nog een extra boost op het moment dat er een storing is. Onderhoud hoort erbij, maar uit de storingen haal ik mijn plezier. Waar je als servicetechnicus altijd op de achtergrond bezig bent, doe je dan een stap naar voren. Bij een calamiteit, ontstaat bij mij een gevoel: ‘zwaailicht op het dak en gaan’. Er moet iets opgelost worden. Een voorbeeld was toen er bij de KNVB grote kortsluiting was. ’s Morgens gebeurde het, maar ’s avonds was alles weer – door een noodgreep – in de lucht zonder dat er écht last was ondervonden. Dat was een moment waar we samen nog steeds trots op zijn, ook al hoop je liever niet op een storing uiteraard.

In mijn werk ben ik proactief en blijf ik zoeken naar de oplossing. En kan ik het niet vinden? Dan heb ik gelukkig nog een netwerk van collega’s met ieder zijn of haar eigen expertise. Ieder telefoonnummer sla ik op, ik heb wel 1000 nummers onder het motto ‘je weet maar nooit’. Het komt weleens voor dat een probleem lastig te traceren is. ‘Nu heb ik jou nodig voor de oplossing,’ denk ik dan. Servicespecialisten laten elkaar niet in de steek. Ik hoef niet alles te weten, als ik maar iemand ken die het wel weet. De klant zo snel en goed mogelijk helpen is het doel.

Ambities, moet dat?

Als je hier laat zien dat je wil groeien, krijg je die kans meteen. Maar als mensen mij vragen naar mijn ambities denk ik ‘hoezo, is wat ik nu doe niet goed genoeg?’ Mijn werk past bij me. Ook dát is persoonlijke ontwikkeling. Het voordeel als servicetechnicus is dat iedere storing weer anders is, op die manier blijft mijn kennis groeien. Maar dat mijn collega’s en de dames van het voetbalelftal mij weten te vinden in goede en slechte tijden, is mij veel waard. Daar haal ik mijn plezier uit.

Erik Haver

In 2023 mocht Erik een cheque uitdelen aan Playing for Succes IJmond. Een organisatie voor kinderen die het moeilijker hebben. Een bijzonder en emotioneel moment. ‘Playing for Success IJmond’ valt onder de vleugels van ‘Telstar thuis in de wijk’ en werd opgericht door zijn zwager. Die helaas overleed aan de gevolgen van corona.

Ook interessant

Peter Kraakman 6016

Anders denken: van meet- en regeltechniek naar digitale oplossingen

Lees meer
Blog 17 jul 2024
Sabine Bijl 1170

Van schoonheidsspecialiste naar projectleider in de techniek

Lees meer
Blog 12 jul 2024

Deel dit artikel

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details