Studenten van Ter AA krijgen vanaf nu de unieke kans om al tijdens hun opleiding ervaring op te doen in een professionele cleanroom van ruim 200m2. Hier leren ze alles over cleanroom assemblage, omkleedprocedures, schoonmaak en onderhoud. Deze eerste volledig operationele cleanroom binnen het mbo werd op woensdag 15 oktober officieel geopend door Europees commissaris Roxana Mînzatu.
De realisatie van de cleanroom maakt deel uit van Project Beethoven, een overheidsprogramma dat zich richt op het behouden en versterken van grote technologische bedrijven in Nederland. Onderwijs en talentontwikkeling vormen hierin een belangrijke pijler. Met deze nieuwe faciliteit levert Ter AA direct een bijdrage aan het opleiden van technisch talent voor de hightechsector in de Brainportregio.
Ingeborg Janssen Reinen, Voorzitter College van Bestuur Ter AA: “We zijn enorm trots dat we – samen met onze partners in het werkveld – deze cleanroom hebben kunnen bouwen en deze bijzondere ruimte in gebruik kunnen nemen. Ervaring opdoen met het échte werk is cruciaal voor de ontwikkeling van vakkundigheid van onze studenten. Ook bedrijven geven aan dat ze deze ‘onderwijskundige’ cleanroom willen gaan benutten voor scholing van hun medewerkers. Daarmee geven we een belangrijke invulling aan het programma ‘Beethoven’ dat in de Brainport regio loopt en waar onze arbeidsmarktregio een onmisbare schakel in is.”
“Ter AA benaderde ons in het voorjaar en dankzij onze integrale aanpak hebben we direct snel geschakeld, vertelt Paul Joosten, directeur bij Kuijpers. We zijn echt als partners, samen met Cleanroom Combination Group opgetrokken in een multidisciplinair team. Juist bij dit soort snellopende projecten komt onze integrale aanpak van ontwerp tot commissioning tot zijn recht.”
Daarnaast start Kuijpers binnenkort met de ontwikkeling van een nieuwe onderwijscleanroom bij De Haagse Hogeschool in Delft. “Het is bijzonder om te zien dat door het realiseren van cleanrooms in het onderwijs, nieuwe generaties vakmensen de kans krijgen om in een praktijkomgeving te leren en zich te ontwikkelen,” aldus Paul Joosten. “Zo helpen we het onderwijs vooruit en ondersteunen we de groei van technisch talent.”