De processen van onze klanten in de voedingsmiddelenindustrie, de farmacie en de fijnchemie ‘barsten’ van de geautomatiseerde oplossingen. Onzichtbaar en tegelijkertijd cruciaal. Want je kunt nog zo’n indrukwekkend palet aan leidingwerk, pompen, reactoren en opslagtanks hebben, deze moeten wel worden aangestuurd. Daar kijken we al naar als we nog in de gespreksfase met de klant zitten, samen met onze engineers, elektrotechnici en werktuigbouwkundigen. Want bij Kuijpers Industrie grijpen de disciplines engineering, automatisering en realisatie naadloos in elkaar. Deze werkwijze resulteert in integrale oplossingen waarmee klanten over installaties beschikken die van A tot Z goed zijn ontworpen, geïnstalleerd en geïmplementeerd, zowel op het gebied van hardware als van software.
De nauwe samenwerking binnen ons bedrijf levert onze klanten nog iets op: efficiency. Bij elk project tuigen we een projectorganisatie op; onze projectleider is hét aanspreekpunt voor de klant. Dat is in alle fases van een project handig, maar bijvoorbeeld ook bij tussentijdse veranderingen. De klant kan erop rekenen dat onze projectleider achter de schermen het complete projectteam aanstuurt. Daar, in dat team, kijken we met elkaar welke gevolgen een verandering heeft voor ontwerp, aansturing en realisatie. Daar overleggen we met elkaar of de gevraagde oplossing ook de beste oplossing is en bereiden we, indien nodig, een advies voor hoe het anders of nog beter kan. We zijn hierbij zo op elkaar ingespeeld, dat zulke processen voortvarend verlopen en zo min mogelijk consequenties hebben voor de planning.
Deze manier van werken werpt vruchten af. Dat zagen we vorig jaar, toen we voor een zuivelfabrikant aan de slag waren. Van de ene op de andere dag bleek een bepaald type component niet meer beschikbaar door leveringsproblemen. Binnen het projectteam hebben we toen de koppen bij elkaar gestoken en ontwerp, hardware en software aangepast. Waar je normaal gesproken zó drie weken bezig bent, kregen we dit hier in twee dagen voor elkaar.
Onze kracht is dat we bij integrale oplossingen de software zelf schrijven. Dat doen we voor specifieke productieprocessen maar ook voor applicaties die daar weer ‘boven’ liggen. Dat betekent dat we ervoor zorgen dat niet alleen de automatisering op de productievloer is geregeld, maar dat ook operators in een controlekamer de processen via een touchscreen kunnen bedienen. Of dat medewerkers – aan de hand van heldere dashboards – eenvoudig en in één oogopslag de prestaties van de installaties kunnen inzien. Verder verweven we steeds vaker ‘productie’ en ‘kantooromgeving’ met elkaar via geautomatiseerde oplossingen. Hiervoor ontwerpen we zogenoemde MES-systemen waarin alles geautomatiseerd verloopt, van orderontvangst tot productie en levering.
Elke oplossing is maatwerk. Vandaar dat we nieuwsgierig zijn naar wat de klant dagelijks doet. Hoe zijn processen eruit zien. Wat hij ermee wil. Uitbreiden, meer efficiency, verduurzamen…? Die kennis is noodzakelijk om toe te werken naar de juiste oplossing. Onze projecten beginnen dan ook altijd met het stellen van veel vragen. Niet alleen over de producten en de processen, maar ook over de manier van werken, de eisen, het energieverbruik dat ermee gepaard gaat. Staat de automatisering bij een klant nog in de kinderschoenen? Dan verzorgen we na zulke gesprekken ook workshops in zo’n bedrijf.
Deze zijn bedoeld voor sleutelfiguren op elk niveau in de organisatie, van de inkoper, de planner en de technische dienst tot de operator op de productievloer en de kwaliteitscontroller. We varen hierbij op onze kennis van de industriële branche. We zijn weliswaar een technisch dienstverlener, maar kennen onze klanten, hun productieprocessen. We weten wat zij belangrijk vinden. Die kennis combineren we met onze eigen expertise zodat ze ontdekken hoe geautomatiseerde oplossingen kunnen helpen bij het optimaliseren van hun dagelijkse werkzaamheden. En wat het ze oplevert, nu én in de toekomst.
Laatst hebben we dat gedaan in een middelgroot bedrijf uit de voedingsmiddelenbranche dat de productie wilde verhogen. We hebben hier onder meer de aansturing van verschillende processen softwarematig met elkaar gekoppeld. Dit resulteerde uiteindelijk in een productiecapaciteit die ruim twee keer verdubbelde. Dat was te danken aan de toegenomen efficiency die het geïntegreerde systeem opleverde. Eén van de meest zichtbare opbrengsten: er waren minder mensen per ploeg nodig omdat de automatisering hun werk deels overnam. Zo telt elke ploeg hier niet langer vijftien maar tien fte. En dát bood deze fabriek de mogelijkheid om 24 uur per dag te gaan draaien. Die kans greep ze en per saldo levert dat besluit niet alleen flink meer productiecapaciteit op, maar ook extra werkgelegenheid. Dat is wat integrale, geautomatiseerde oplossingen voor klanten kunnen doen.
Bij diezelfde klant zorgen onze geautomatiseerde oplossingen ook voor tien tot vijftien procent minder afval omdat het minder grondstoffen hoeft weg te gooien. Als Kuijpers Industrie kunnen we industriële klanten dus iets bieden waarmee ze hun processen optimaliseren én hun concurrentiepositie verbeteren. Dat is voor elk industrieel bedrijf, groot en klein, erg belangrijk om de productie in eigen land betaalbaar te houden.