Werken bij de klant van de klant

"Wat wij doen, straalt direct af op hen"

Apleona HSG Facility Management BV ontzorgt grote, internationale klanten op het gebied van facility management en technisch onderhoud. In Nederland noemen zij Kuijpers hun verlengstuk op technisch vlak. “Zodra projecten onze eigen kennis en capaciteit overstijgen, komt de expertise van Kuijpers in beeld.”

Steeds meer organisaties besteden hun facilitaire werkzaamheden uit aan een externe dienstverlener. Dat merkt ook Dorian Teensma, sr. facility manager bij Apleona HSG Facility Management BV. Samen met zijn team is hij met name verantwoordelijk voor internationale klanten met locaties in Nederland. “Apleona is van origine een Duitse organisatie en de grootste speler op dit gebied in Duitstalige landen”, vertelt hij. “Omdat onze markt in Nederland groeit, beschikken we ook hier over een uitgebreide technische dienst met sitemanagers en vakmensen op het gebied van elektrotechnische en werktuigbouwkundige gebouwgebonden installaties.

Om verder te groeien zet Apleona in op de huidige basisactiviteiten. “Onze focus ligt op het vaste werk, gepland onderhoud en storingen”, geeft Dorian aan. “Die werkzaamheden voeren we zoveel mogelijk zelf uit. Maar voor grotere investeringsprojecten of oplossingen die onze kennis en capaciteit overstijgen, kiezen we bewust voor de expertise van een partner.”

Cultuur als de onze

De klantenkring van Apleona is divers: van bekende retailers waar alles draait om beleving en service, tot farmaceutische omgevingen waar iedere stop kritische gevolgen heeft. Om hen goed te bedienen, kiest Apleona voor partners die dat begrijpen. Zo’n vier jaar geleden kwam de eerste samenwerking tussen Kuijpers en Apleona tot stand. “Voor een projectwerk bij een grote retailer hadden we een specialistische oplossing nodig”, stelt Dorian. “Elke partij leverde in de basis technische kwaliteit, maar het menselijke aspect is minstens zo belangrijk: wie komt er, hoe gedragen ze zich, welke bijdrage leveren ze, hoe kleden ze zich? Kuijpers bleek een goede match en is inmiddels een waardevolle vaste partner voor meerdere klanten. Ik zie hen echt als partner voor technisch complexere vraagstukken.” Naast kennis, kunde en landelijke dekking, spreekt met name de open en informele cultuur van Kuijpers Dorian aan. “Het is een vakkundige, op zichzelf staande organisatie waar een prettig familiegevoel heerst en waar men tegelijkertijd begrijpt wat ondernemen is, wat onze groeibehoefte is en hoe ze daaraan bijdragen. Die cultuur en instelling past bij de onze.”

Vaste teams

Dat er een match is, vindt ook Monika van der Helm. Vanuit de Kuijpers-vestiging in Echt is zij als commercieel manager de voornaamste gesprekspartner van Dorian. “Onze klant- en servicegerichtheid zijn in dit geval extra belangrijk, omdat Apleona ons inhuurt voor hun eigen klanten”, legt Monika uit. “Wat wij doen, straalt direct af op hen. Dat is één van de redenen waarom zoveel mogelijk vaste teams naar de klanten van Apleona gaan. Die begrijpen hoe een locatie in elkaar zit en wie het gewenste aanspreekpunt is vanuit Apleona. Vooral in de wereld van retail – waar ook nog eens de klanten van de klant van Apleona rondlopen – is dat heel belangrijk.”

Samen proactief vooruit

Op een Apleona-teambuildingsdag die Dorian onlangs organiseerde, vertelde Kuijpers-collega Richard Breiding over de NEN 3140-norm en installatieverantwoordelijkheid. “Er ontstond een leuk, interactief gesprek over hoe Kuijpers daarmee omgaat en wat Apleona daarmee kan”, herinnert Dorian zich. “Ik vind het mooi dat een samenwerking ook die elementen van kennisdelen en sparren in zich heeft.” Toch mag het volgens zowel Dorian als Monika nog een stap verder gaan. “Ik heb Dorian al uitgenodigd eens van gedachten te wisselen over SmartWell Buildings”, geeft Monika aan. “Met kennis over slimme en gezonde gebouwen kan hij nog gerichtere aanbiedingen doen aan zijn eigen klanten.” Dorian knikt. “In de toekomst mogen beide partijen wat mij betreft nog meer initiatief nemen aan de voorkant”, stelt hij. “Als energiezuinigheid een belangrijk thema is, moeten we gewoon een dag rondlopen met een Kuijpers-expert, mogelijke scenario’s en projecten bedenken en die vervolgens proactief presenteren aan klanten. Dat zou ons allebei verder brengen in onze markt en in de eigen groei en ontwikkeling.”

Meer weten?