In 2024 introduceerden we een nieuwe interne campagne met focus op veilig werken: Mattie, onze veiligheidsmaat. In deze campagne staat onze veiligheidsmaat vanuit verschillende perspectieven centraal. Enerzijds zijn we elkaars ‘maatje’ als het om veiligheid gaat: we helpen elkaar met veilig werken en spreken elkaar aan. De veiligheidsmaat staat ook voor onze norm als het om veilig werken gaat. We werken veilig of we werken niet. Door een laagdrempelige mascotte te introduceren, maken we veiligheid bespreekbaar.
Sinds 2018 gebruiken we de KuijpersVeilig app. Hierin maken collega’s melding van zowel veilige als onveilige situaties. Van de onveilige situaties leren we en door veilige situaties te melden creëren we positieve aandacht voor veiligheidsbewustzijn. Helaas zien we het totaal aantal meldingen via de app in 2024 teruglopen. De Veiligheidsraad – een orgaan met vertegenwoordigers vanuit het hele bedrijf, dat de directie adviseert en beleid mede bepaalt – is inmiddels aan de slag met maatregelen om het melden via de app opnieuw te stimuleren.
We zien dat het aantal incidenten bij het werken onder spanning is toegenomen van 4 in 2023 naar 8 in 2024. Dit zijn incidenten zonder blijvend letsel. Toch gaat het om een onacceptabele stijging. We blijven nadrukkelijk sturen op het volgen van werkinstructies en werken in lijn met de juiste bevoegdheden volgens het aanwijsbeleid en met de juiste diploma’s.
Aanvragen
Jaarverslag 2024
Ik wil graag het jaarverslag 2024 per post ontvangen