Blog Aukje Kuypers: Een stoel...

3 september 2019

Deze zomer heb ik op verschillende stoelen gezeten…. een autostoel, een bureaustoel maar ook op een ligbed langs het zwembad. Dat is de letterlijke kant. Als je dit figuurlijk bekijkt is de diversiteit nog groter. Daarom wil ik het deze keer over de stoel van de toekomst hebben in al haar facetten. Zeker zo op duurzame dinsdag.

De Toekomststoel: wat is dat voor fenomeen? Het is eigenlijk vrij eenvoudig: bij elke beslissing die je neemt in je organisatie neem je in die beslissing mee wat het effect is voor de volgende generatie.

Steeds meer mensen willen zich kunnen identificeren met een bedrijf of organisatie waarop ze trots kunnen zijn. De medewerker van de toekomst verwacht groeimogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en wil een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. De combinatie van betaald werk & vrijwilligerswerk: ook iets doen voor een ander, is meer regel dan uitzondering in de toekomst. Dit geeft een andere voldoening en past in het toekomstige tijdsbeeld.

Als je als bedrijf niet investeert in maatschappelijke vraagstukken, noem het duurzaamheid, ben je dan over tien jaar nog relevant? Ik denk het niet, je mag toch verwachten dat je de activiteiten in het bredere kader van de samenleving zet. Rekening houdend met de wereld om ons heen, waarvan wij – niet meer en niet minder – de rentmeester zijn.

Focus op meerdere punten dan alleen financiën maakt je bedrijf innovatiever, maatschappelijk relevanter en vergeet hier ook vooral de sociale impact niet. Binnen ons familiebedrijf spreken we over de sociale balans versus de financiële balans. Geef je eigen mensen de ruimte om zich te ontwikkelen. Op die manier ontwikkel je ook het bedrijf en de klanten waar je voor werkt.

Daarom mijn suggestie om bij elke fundamentele beslissing goed na te denken wat de impact is voor de toekomst voor je organisatie en hoe dit van invloed is op de volgende/jonge generatie.

Aukje Kuypers

Ga terug
Meer weten?