BLOG | Hans Boevink: De productieprocessen van onze klanten zijn ons uitgangspunt

14 juni 2022

In de voedingsmiddelenindustrie, de farmacie en de fijnchemie zijn veiligheid, kwaliteit en hygiëne cruciale factoren. De impact van vervuiling, verontreiniging of besmetting is groot. Logisch dat hier uiterst strenge eisen gelden voor installaties en gebouw. We zien onder invloed van wetten en regels – maar ook door stijgende grondstofprijzen en verdere verduurzaming – dat producenten continu bezig zijn met het aanpassen, verfijnen en optimaliseren van hun productie-installaties, procestechniek en procesautomatisering. Dat hoeven ze niet alleen te doen. Wij denken graag met ze mee, van engineering en advies tot realisatie en onderhoud.

Ons uitgangspunt: het proces van de klant

Stel, een klant wil zijn CO2-voetafdruk verkleinen. Dan roepen wij niet: ‘Aha, kies dan voor een warmtepomp!’ om vervolgens die oplossing te installeren. Dat is te beperkt. Voor ons is het productieproces van de klant het uitgangspunt. Daar kijken we eerst naar. Onze engineers onderzoeken daarom eerst hoe dat productieproces energiezuiniger kan worden gemaakt. Of beter geschikt voor het toepassen van alternatieve energiebronnen. Vaak zijn extra procesaanpassingen nodig om optimaal van een oplossing, zoals een warmtepomp, te kunnen profiteren. Misschien is er een ander type lijn nodig om die voetafdruk te verkleinen. Of een andere configuratie van een warmtewisselaar in combinatie met een energiezuinige installatie. Het onderzoek daarnaar, de berekeningen die ervoor nodig zijn en de klant daarin adviseren, zijn een kolfje naar de hand van onze engineers.

Niet meteen installeren, eerst uitgekiend engineeren

Door onze jarenlange ervaring in de procestechniek in industriële omgevingen beschikken we over veel basiskennis op het gebied van procesinstallaties, leidingen, tanks, ketels en machines. Daarnaast weten we de weg in de wereld van normen, wetten en regels. Ook nemen we de financiële component mee: we beseffen dat een investering, zoals een duurzame installatieoplossing of uitbreiding van een productielijn, terug moet worden verdiend. Daarom zitten onze engineers al vroeg met de klant aan tafel om samen met hem toe te werken naar een haalbare oplossing. Dat aan tafel zitten, nemen we liefst zo letterlijk mogelijk. We willen de klant in de ogen kijken en de locatie kunnen zien waar dat productieproces plaatsvindt. Zo krijgen we een goed beeld van wat er mogelijk óf onmogelijk is om zijn processen te optimaliseren.

Engineers vertalen wensen in oplossingen

We pretenderen niet dat álles mogelijk is om die CO2-voetafdruk te verkleinen. Of om de productie te verhogen. Wat we wel doen: toewerken naar oplossingen die altijd realistisch zijn. Onze engineers vertalen hiervoor de wens van de klant in een ontwerp, een plan van aanpak en een routekaart voor de realisatie. Dat doen we samen met onze collega’s die de opdracht gaan uitvoeren. Die samenspraak is belangrijk omdat we de klant daarmee inzicht bieden in haalbaarheid. Dankzij deze krachtenbundeling tussen engineering en uitvoering voorkomen we dat beide vakgebieden ‘schuren’, iets wat van oudsher nog weleens het geval is. Dan hebben engineers een oplossing en een plan van aanpak opgesteld waarna de uitvoering concludeert: ‘leuk, maar dat gaat dus niet passen’. Of: ‘deze oplossing levert in onderhoud straks grote problemen op’. Wij voorkomen dat door voor elke klant een projectteam van engineers en uitvoerders in stelling te brengen. Zo loopt een opdracht naadloos door, van engineering tot realisatie en onderhoud.

Goed werkgeverschap

Streven naar realistische, haalbare oplossingen betekent ook: eerlijk zijn als we beperkingen zien. Niet alleen op technisch vlak maar over de volle breedte van een project. Is een bepaald materiaal niet beschikbaar (wat in deze tijden van materiaaltekorten niet onmogelijk is)? En blijkt een alternatief materiaal na onderzoek veel te zwaar voor bijvoorbeeld de constructie van een productielijn? Dan vertellen we dat open en eerlijk. Dat doen we ook als we tegen capaciteitsproblemen aanlopen, wederom niet ondenkbaar als we kijken naar de krapte op de arbeidsmarkt. We zijn er het bedrijf niet naar om in dat geval onze medewerkers onder druk te zetten. We willen, als een goed werkgever, dat ze plezier hebben in hun werk. Dat ze tijd en ruimte hebben het beste resultaat neer te zetten. Of het nu gaat om engineering en advies of om realisatie en onderhoud. Daar zijn onze klanten en hun productieprocessen immers het beste mee geholpen. 

Hans Boevink - Vestigingsleider Kuijpers ProjectServe
Ga terug