Blog Paul Joosten: Wake-up call voor een succesvol 2021!

18 december 2020

Het is december en traditiegetrouw de tijd om terug te kijken en te evalueren, om vervolgens vooruit te blikken en met frisse moed verder te gaan … Dat de jaarplannen voor 2021 bij het schrijven van deze blog klaarliggen, geeft mij een dubbel gevoel. Het rare, turbulente 2020 wordt bijna afgesloten en tegelijkertijd voelt het voor mij nog vaak alsof het voorjaar is. Toen aandacht voor ventilatie, recirculatie en verse luchttoevoer ineens weer met stip bovenaan agenda’s kwam in de bouw- en installatiebranche. Toen het REHVA-document heel snel werd vertaald en ik daarna – samen met andere experts op het gebied van gebouwventilatie en virusverspreiding – onderdeel werd van een kennispanel om samen vragen op dat gebied op te lossen. Toen die krachtenbundeling leidde tot het Masterplan Ventilatie. Het mag voor mij wel voelen alsof allerlei zaken nog moeten beginnen; feitelijk is er enorm veel in gang gezet dit jaar.

Significante veranderingen

Terugkijkend op 2020, verwacht ik in het nieuwe jaar een aantal veranderingen. Een voor de hand liggende aanpassing speelt zich uiteraard af in de vastgoedsector: doordat mensen vaker thuiswerken – en dat naar verwachting ook meer zullen blijven doen – zou het slim zijn onze vierkante meters vastgoed anders in te zetten. Minder gericht op kantoortuinen en individuele werkplekken en meer op ontmoetingsruimtes. De momenten die we op kantoor zijn, draaien dan veel meer om functioneel samenzijn dan nu het geval is.

Dan is er nog een andere significante verandering die we volgend jaar zullen ondergaan. Of beter gezegd: moeten ondergaan. We voelen allemaal aan dat we corona op den duur onder controle krijgen, maar wie zegt dat dit het laatste virus is? Het aspect luchtoverdraagbaarheid zal daarom veel belangrijker worden in de gebouwde omgeving. Toch moeten de verschillende werkvelden die zich daarmee bezighouden – bijvoorbeeld techniek vs. microbiologie – nog een behoorlijke brug slaan. In de zoektocht naar oplossingen staan we nu vaak tegenover elkaar. Denk aan de discussie rondom aerosolen; vlieg je die aan vanuit een evidence based approach of werk je meer volgens het principe van risicobenadering? Het zou enorm helpen als verschillende disciplines op zo’n moment echt samen kijken naar een onderwerp. Mét elkaar praten in plaats van over elkaar. Daarmee drijf je als expert niet af van je eigen focus. Integendeel! De diverse bloedgroepen verrijken – ieder vanuit de eigen focus – elkaar én de discussie. Ik zei het ruim drie jaar geleden al in mijn allereerste blog: “Geen vraagstuk in de bouw- en installatiebranche is tegenwoordig nog beperkt tot één thema en een probleem kent geen kaders meer. Dus moeten we onszelf ook niet kaderen als we op zoek gaan naar antwoorden en oplossingen.” Dat statement is anno 2021 nog even actueel en deze crisis is wat mij betreft de aanleiding om die verandering te omarmen en concreet door te zetten.

Visie en focus

Los van het bovenstaande inzicht, beschouw ik 2020 ook op een ander vlak als inspirerend jaar. Bijna dagelijks ontstonden nieuwe kansen en initiatieven om zo goed mogelijk door te gaan. Om doelen te bereiken, ongeacht de beperkingen die op ons pad kwamen. Om klantcontacten warm te houden, ondanks het gemis aan persoonlijke ontmoetingen. Wat mij daarbij opvalt: organisaties die hun zaken voor de crisis goed op orde hadden – branches als de horeca, cultuursector en retail uiteraard daargelaten – staan nu veelal nog fier overeind. Terwijl vergelijkbare organisaties – die vooraf wel een continue orderintake hadden, maar daar zelf niet al teveel aan deden – het lastig kregen. Want als de telefoon niet meer gaat en er ontbreekt duidelijke visie of focus… hoe buig je dat dan om in tijden van crisis?

Het antwoord is simpel: niet. Of in ieder geval: niet zomaar. Visie en focus creëer je beter in tijden van relatieve rust. Vanuit een duidelijke overtuiging. Bij ons is focus al jaren het sleutelwoord. Het was dé reden om ons in 2017 nog bewuster te richten op integrale, specialistische oplossingen en zo een verschil te maken voor onze klanten in een complexe en snel veranderende wereld. Onder alle omstandigheden hielden we daaraan vast: we kozen bewust voor een spreiding over markten zonder onze eigen kracht uit het oog te verliezen. We wisten precies welke klanten goed bij ons passen en vooral ook welke niet. En we hadden oprechte aandacht voor onze klanten. Dus – zoals managementspreker en auteur Jos Burgers het mooi zei – we kozen onze eigen positie in het weiland en dat bleef niet onopgemerkt. Toen thema’s als ventilatie, verse luchttoevoer en controlled environments in het voorjaar weer hoog op de agenda kwamen, klopten niet alleen trouwe klanten op onze deur, maar ook het Journaal en verschillende vakbladen. Het was een jaar waarin onze expertrol – voortkomend vanuit onze focus – zich zichtbaar uitbetaalde; ik ben ervan overtuigd dat het er mede voor heeft gezorgd dat we ook bij zulke heftige veranderende omstandigheden een slagvaardige onderneming blijven. Daar ben ik trots op én daar trek ik lessen uit.

Zaken op orde

Ondanks alle onzekerheden die nog steeds op ons af komen, kijk ik daarom ook dit jaar met frisse moed vooruit. Geldt dat voor jouw organisatie minder? Dan zou ik zeggen: zie corona als wake-up call! Een moment om eens stil te staan bij cruciale vraagstukken: hebben we onze zaken goed op orde? En als vastomlijnde feiten ineens variabelen blijken te zijn, hebben we dan genoeg visie en focus om succesvol door te gaan? Zo nee, aan de slag! Claim je eigen plek in het weiland en op naar een gezond 2021 … op alle denkbare vlakken!


Ga terug