Onze diensten

Om tot een echte oplossing te komen, hebben we onze dienstverlening ingedeeld in vijf stappen. Als klant kunt u gebruikmaken van één of meerdere stappen óf kiezen voor de totaaloplossing, waarbij we samen het gehele proces doorlopen.

1. Consultancy

Om tot een betrouwbare installatie te komen, is inzicht een belangrijke basis. Onze mensen ondersteunen klanten met objectieve haalbaarheidsstudies en adviseren bedrijven over mogelijke procesverbeteringen of energieverbruik. Ook weten ze precies hoe wensen van klanten omgezet moeten worden in goede plannen en ontwerp.

2. Pre-engineering

Bij pre-engineering draait het om de installatie in grote lijnen: hoe zou een installatie er bij benadering uit moeten zien, welke installaties heeft de klant nodig in zijn productieproces, om hoeveel productie-eenheden gaat het, welke vulmachines komen in aanmerking, etc. Het ontwerp wordt nog niet uitgewerkt in detail, maar geeft een globale inschatting die leidt tot een Process Flow Diagram (PFD) en een massa/energiebalans: een schematische, eenvoudige weergave van een proces waarin te zien is welke processtappen worden doorlopen en welke apparaten er in het productieproces aanwezig zijn. Ook worden de belangrijkste ontwerpgegevens zoals capaciteiten en debieten weergegeven. Het PFD dient als basis voor stap 3.

3. Engineering

In deze fase werken onze engineers het proces in detail uit. Er worden nu wel specifieke keuzes gemaakt voor het type pompen, kleppen, tanks, instrumenten, leidingen, etc. Ook zetten ze al aanvragen uit bij leveranciers en worden kosten opgevraagd. Het resultaat van de engineeringsfase is een duidelijk plan van aanpak om te bouwen: de fabriek en alle benodigde documenten zijn op papier gereed.

4. Realisatie (incl. inbedrijfstelling/commissioning)

Na afronding van de engineeringsfase kunnen de installaties worden gebouwd. Soms gaat hier een nieuwe aanbiedingsfase voor realisatie aan vooraf. In deze fase zorgen onze experts ervoor dat alles werkend wordt opgeleverd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onze klanten. Met name de inbedrijfsstellingsfase is voor hen een ideale periode om de nieuwe installatie goed te leren kennen. We begeleiden klanten hierin zoveel als gewenst.

5. Onderhoud (maintenance)

Kuijpers ondersteunt klanten uiteraard met correctief onderhoud bij slijtage of schade. Ook voor periodiek preventief onderhoud van installaties kunt u bij ons terecht. Dat betekent dat we onderdelen vervangen of aanpassen om de levensduur van de installatie te verlengen. Die vraag groeit, omdat klanten steeds vaker de behoefte hebben om zich meer te richten op de eigen kerntaak. De trend sluit aan bij de ambitie van Kuijpers om een langetermijnrelatie met klanten op te bouwen. Zo komen we in een proces van samen continu verbeteren, optimaliseren en uitbreiden. Door die betrokkenheid kunnen we klanten nog betere continuïteit van hun proces garanderen.


We zijn dus betrokken bij alle stadia van de procestechniek. We buigen ons over nieuwe installaties en doen aanpassingen aan bestaande systemen. 

Bekijk hieronder enkele referenties of ga naar alle referenties in food, pharma en fijnchemie. 

Meer weten?