Referentie overzicht
Life sciences

ADD Apotheek, Roosendaal

Begin 2020 leverde Kuijpers in Roosendaal de nieuwe cleanroom op van ADD Apotheek. In deze bereidingsapotheek maken medewerkers geneesmiddelen klaar voor toediening in de thuissituatie, op verwijzing van ziekenhuizen. De nieuwe cleanroom is een uitbreiding van bestaande activiteiten en stond al in 2019 – ruim vóór de uitbraak van de corona-pandemie – op de rol.

Samenwerking PP4C

Controlled Environments Safety & security Utiliteit

De realisatie van de cleanroom gebeurde binnen het bestaande pand van de apotheek. Hoofdaannemer was Professional Partners for Cleanrooms (PP4C). Dit was een samenwerkingsverband tussen een aantal gerenommeerde bedrijven die een belangrijke rol spelen bij het ontwerpen, bouwen en inrichten van cleanrooms. Kuijpers is er daar één van (voor het ontwerp en de bouw van de technische installaties). Net zoals Brecon Group die het bouwkundige deel van de opdracht van ADD Apotheek op zich nam.

Steriel en veilig

De krachtenbundeling leidde tot een cleanroom die is voorzien van een centrale ruimte met verschillende hygiënebarrières zoals materialensluizen en sluizen waar medewerkers zich kunnen omkleden. In de afzonderlijke bereidingsruimtes zijn alle faciliteiten aanwezig om contaminatie te voorkomen en om veilig om te gaan met steriele preparaten.

 Zo zorgt een hoogwaardig afzuigsysteem in zuurkasten ervoor dat medewerkers niet worden blootgesteld aan farmaca en kunnen ze in zogenoemde crossflowkasten bogen op geavanceerde luchtbehandeling waarmee ze veilig complete batches kunnen bereiden.

Ruimte voor de toekomst

Kuijpers was verantwoordelijk voor het totale ontwerp van de cleanroomtechniek. “Alle installaties en systemen staan hier op beloopbare plafonds”, vertelt Vincent van der Molen, projectmanager bij Kuijpers. “Het gaat daarbij om de systemen voor luchtbehandeling, koeling en verwarming.

In het ontwerp kozen we bewust voor een ruime opzet van alle kasten, kanalen en leidingen zodat er voldoende ruimte is om er in de toekomst onderhoud te plegen.” Verder was Kuijpers verantwoordelijk voor de gebouwbesturing en de elektrotechnische installaties zoals de ontruimings– en brandmeldinstallatie, de verlichting en de stroomvoorziening.

Schoon bouwregime

Waar medewerkers van de cleanroom in hun nieuwe behuizing kunnen bogen op extreem schone omstandigheden was ‘hygiëne’ ook tijdens de bouw al troef. Vincent: “Op projecten zoals deze is een schoon regime cruciaal. Eten of drinken op de bouwplaats is echt uit den boze. Bovendien scherpen we tijdens projecten zoals deze de hygiënemaatregelen steeds verder aan naarmate de bouw vordert. Zo ontsmetten we onszelf voordat we een ruimte betreden en hullen we ons, in de laatste fases van een project, in witte pakken en handschoenen. Ook als het ‘slechts’ gaat om het aanpassen van een stopcontact.” Zodra de cleanroom klaar is, volgt er nog een eindschoonmaak van zes dagen. Pas daarna kan een cleanroomfaciliteit, zoals Kuijpers die voor ADD Apotheek realiseerde, in gebruik worden genomen.

Direct aan de slag

Voor ADD Apotheek brak dat moment aan na een half jaar van bouwen en installeren. De faciliteit is geschikt voor tientallen medewerkers die hier conform de geldende eisen en GMP-richtlijnen medicijnen bereiden voor patiënten in de thuissituatie. De voortvarendheid waarmee het project kon worden afgerond, heeft alles te maken met betrokkenheid van de opdrachtgever. Het bouwteam stond steeds in nauw contact met ADD Apotheek waardoor beslissingen snel waren genomen. 

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Vincent.

Vincent van der Molen Project Manager bij Kuijpers PHF Services

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details