Referentie overzicht
Gezondheidszorg

Bij Kliniek ViaSana zijn patiënten in goede handen

Gebouwgebonden installaties onderhouden, is niet alleen een kwestie van uitmuntend werk afleveren. Ook de ‘zachte’ kant doet ertoe, vindt technisch coördinator Jos Diks van Kliniek ViaSana. “Als je een partij in de arm neemt die bij je over de vloer komt, moet het klikken”, vat hij bondig samen. “En dat doet het met Kuijpers in alle opzichten, al vanaf de eerste kennismaking.”

Mede dankzij goed onderhouden installaties levert Kliniek ViaSana topzorg.

Controlled Environments Duurzaamheid Service & exploitatie Utiliteit

Kliniek ViaSana levert medisch-specialistische topzorg in de orthopedie. Jaarlijks voert ze meer dan drieduizend operaties uit aan onder meer knieën, heupen en schouders. In 2024 riep Elsevier Weekblad na onderzoek de kliniek uit tot één van de beste zorgverleners van Nederland. Voor de vierde keer op rij alweer. Ook draagt de kliniek het ZKN-keurmerk. “Daarin zijn ook specifiek de gebouwgebonden installaties meegenomen”, aldus Jos. “Zijn die in orde, dan kan ZKN garanderen dat de kwaliteit van onze kliniek hoog is. Kuijpers helpt dus mee om die kwaliteit hoog te houden. En zorgt er zo mede voor dat onze patiënten bij ons in goede handen zijn.”

Onder regie van Kuijpers

ViaSana en Kuijpers sloten in januari 2024 een servicecontract met elkaar. Sindsdien voert Kuijpers vanuit de vestiging Nijmegen de regie over het onderhoud van alle w- en e-installaties van de kliniek. Kuijpers-servicetechnicus werktuigbouwkunde Dave Bens: “Het is een bijzonder gebouw, compleet met operatiekamers, algemene ruimtes, een verpleegafdeling en een diagnostisch centrum. Ik ben één á twee dagen per week bij ViaSana om preventief onderhoud te plegen aan de w-installaties. Of om storingen op te lossen. We doen niet alles zelf. Zo leggen we het onderhoud van de luchtbehandelingskasten bij de fabrikant neer. Maar alles wat er bij ViaSana gebeurt, gebeurt wel onder onze regie.”

‘Technisch beheer 2.0’

De regie in handen van één partij was precies waar ViaSana in 2023 naar op zoek was. Jos: “Door tal van verbouwingen en uitbreidingen vormen sommige installaties een heuse uitdaging. We zijn nu echt aanbeland in de fase van ‘technisch beheer 2.0’. Daar hoort een partij bij die verantwoordelijkheid kan dragen over alle gebouwgebonden installaties. Een partij ook die flexibel met onze belangrijkste eis kan meebewegen: geen uitval van zorg. Het is ondenkbaar dat we tegen een patiënt zeggen: ‘Mevrouw, uw operatie kan niet doorgaan vanwege onderhoud in de operatiekamer.’

Patiënten staan bij ons op nummer één. En dus moet het onderhoud strak georganiseerd zijn. Moeten storingen snel worden opgelost. 24 uur per dag, zeven dagen per week.” Dave: “ViaSana wil dat installaties minstens 98 procent storingsvrij draaien om de zorgverlening te kunnen bieden die ze belooft. Dat vraagt dus wat van onze aanwezigheid. Maar ook van de kwaliteit van onze preventieve adviezen om storingen te voorkomen.”

Planbare zorg, goed geplande service

Kuijpers-servicemonteur elektrotechniek Maikel Bouwman bevestigt dat alles erop gericht is om werkzaamheden optimaal in te plannen. “Zoals ViaSana planbare zorg levert, zo zorgen wij voor goed geplande technische service. Zelf ben ik betrokken bij alle onderhoud en projecten op elektrotechnisch gebied. Van de brandmeldinstallatie tot de noodstroomvoorziening en van maatwerkverlichting in de operatiekamers tot uitbreiding van de sluis die diezelfde operatiekamers steriel houdt.” De ene keer gaat het om pure uitvoering. De andere keer gaat het om het regelen van de uitvoering. “Dan stuur ik onderaannemers aan, buig me over ontwerpplannen en denk mee over wat er wanneer moet gebeuren. Juist omdat deze werkzaamheden allemaal goed gepland en afgestemd moeten worden, overleg ik veel met collega’s, andere bedrijven en de klant. Er zit dus een grote component ‘regie’ in mijn  dagelijkse werk. Zodat de bedrijfscontinuïteit van ViaSana intact blijft.”  

Om de hoek

Deze instelling geeft Jos veel vertrouwen. “Eigenlijk ontstond dat vertrouwen al bij de eerste kennismaking”, blikt hij terug. “We kozen voor Kuijpers omdat het gevoel goed was. Het klikte. De Nijmeegse vestiging van Kuijpers zit bij ons zo’n beetje om de hoek. De medewerkers komen uit de buurt. Uit ónze buurt dus. Tekenend vond ik dat sommigen spontaan zeiden: ‘ViaSana, ja hoor, die kennen we’.” Daarnaast was hij gecharmeerd van de vakinhoudelijke expertise van Kuijpers. “Dit bedrijf combineert lokale verankering met zeer gespecialiseerde kennis op veel gebieden. Van wet- en regelgeving tot luchtkwaliteit in operatiekamers. Of neem energiebesparing. We hebben tegen Kuijpers gezegd: ‘constateer je iets in installaties of instellingen waarop we kunnen besparen? Laat het ons weten.’ Dat helpt ons aan bepaalde plichten te voldoen én om energiezuiniger te werken. Dat is het fijne van een installatiebedrijf dat deze en andere specialisaties in huis te heeft.”

‘Ze passen bij ons’

Hij voegt eraan toe dat het ook prettig is dat de servicemensen van Kuijpers bij ViaSana passen. “Weer die ‘zachte’ kant. En ja, ook die zachte G”, lacht hij. “We proberen in onze kliniek een fijne sfeer te creëren voor patiënten. Een operatie ondergaan is al spannend genoeg. Als een patiënt vraagt waar het toilet is, moeten Kuijpers-technici hem net zo vriendelijk en geduldig te woord staan als onze eigen medewerkers doen.” Thomas de Bok, klantteammanager bij Kuijpers, bevestigt dat dit aspect in de marge van het servicecontract een belangrijke rol speelde.

“Onze vakmensen blinken uit in techniek. Maar hier doen ook bepaalde persoonlijkheidskenmerken ertoe. Zoals zelfstandig kunnen werken, een servicegerichte instelling hebben en je verantwoordelijk voelen voor wat je doet. We moeten ons ervan bewust zijn dat patiënten, hun familie en zorgverleners met héél andere dingen bezig zijn dan met de luchtkwaliteit of het binnenklimaat. Vandaar dat we kozen voor mensen die bij ViaSana passen. In een vast team met vaste gezichten, zowel voor de werktuigbouwkunde en de elektrotechniek als bij projecten.” Wat Jos betreft is die strategie geslaagd.

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Thomas.

Thomas de Bok Klantteammanager