Referentie overzicht
Gezondheidszorg

Bij Siza beweegt Kuijpers met de zorgverlening mee

Bij zorgorganisatie Siza staan cliënten op nummer één. Daarom zijn goede zorg en begeleiding prioriteit. Maar ook ‘comfort’ doet ertoe. Met sanitair dat werkt. En met aangename temperaturen in woon- en andere verblijfsruimtes. Kuijpers zorgt daar nu bijna 25 jaar voor, als één van de vaste onderhoudspartners van Siza.

De zorgverlening aan de bewoners staat voorop. Die moet altijd kunnen doorgaan.

Service & exploitatie Utiliteit

“Het zijn niet alleen de resultaten die tellen”, vertelt Omar Henriquez van Siza. “Het gaat ons ook om de manier waarop die resultaten worden bereikt.” Hij doelt ermee op het oog hebben voor de zorgomgeving. Op het kennen en ‘aanvoelen’ van de doelgroep. “Daar slagen de monteurs van Kuijpers met vlag en wimpel voor.”

Dagbesteding en wonen

Omar is teamleider Beheer, Onderhoud en Veiligheid bij Siza. De organisatie heeft 250 locaties in Gelderland en Midden-Brabant. Het gaat om dagbestedingscentra en woongebouwen voor jongeren en volwassenen. “Siza is er voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking”, vertelt hij. “Ze verblijven in één van onze vele gebouwen die uiteraard allemaal een bepaalde kwaliteit moeten hebben. Gaat het om verwarmings- en sanitaire installaties? Dan zorgt Kuijpers voor het onderhoud. Van dagelijks en gepland onderhoud tot het oplossen van storingen.” En staat er een kleinere verbouwing op stapel, ook dan doet Kuijpers voor het installatiewerk mee.

Afspraken nakomen

Aan de basis van de samenwerking ligt ‘vertrouwen’. “Kuijpers kent onze doelgroep”, aldus Omar. “Dat is in onze sector belangrijk. Een monteur moet weten dat hij hier niet ‘zomaar even’ bij een woongroep binnen kan lopen. Dat levert teveel stress op bij cliënten.

Dat kan dan ook weer leiden tot extra inspanningen voor onze zorgmedewerkers. Daarom zijn hier jaren geleden al afspraken over gemaakt. Die komen de monteurs tot op de dag van vandaag na. Daar heb ik geen omkijken naar.”

De zorg gaat voor

Kuijpers-servicemonteur Bart van Es is één van hij. Hij werkt al 22 jaar bij Kuijpers. “En ook al 22 jaar voor Siza”, vertelt hij. “Deze organisatie voelt voor mij vertrouwd. Ik ben er kind aan huis.” Hij vindt het logisch dat Kuijpers hier niet bepaalt wanneer een klus geklaard wordt. “We schikken ons naar Siza en de cliënten. Zo gaat bijvoorbeeld het douchen altijd voor. Dus moeten we bij iemand aan de installatie werken? Dan beginnen we daar nooit aan vóór tien uur ‘s ochtends. Die dagelijkse zorgroutine moet intact blijven. Het is aan ons om daarin flexibel mee te bewegen.”

‘Mijn andere familie’

Omar weet als geen ander hoe Kuijpers zich deze werkwijze eigen heeft gemaakt. “Ik heb zelf bij Kuijpers gewerkt, als projectleider. Elf jaar lang was ik destijds in touw voor Siza. Ik weet dus precies hoe de monteurs omgaan met zulke richtlijnen.” Sinds 2019 zit hij aan de andere kant van de tafel. Als opdrachtgever van zijn oud-collega’s. Zoals Bart. “Dat is best bijzonder ja. Maar ook ontzettend leuk. Ik draag Kuijpers nog altijd een warm hart toe. Ik zie het bijna als ‘mijn andere familie’. Dat ik daar nu niet meer werk, doet daar niets aan af. Tegelijkertijd is Siza ook een prachtige organisatie. Ik werk hier met veel plezier. En de opdracht die ik kreeg, biedt genoeg uitdaging. Want de komende jaren staat hier ‘verduurzamen’ op de rol.”

Het complete pakket

Ook hiervoor geldt: de zorg heeft prioriteit, benadrukt Omar. “We hebben de ambitie om op termijn al onze locaties van het gas te halen. Dat zijn langlopende trajecten. Alleen al omdat we eerst de nodige bouwkundige maatregelen moeten uitvoeren. Je moet dan denken aan het isoleren van onze gebouwen. Daarna volgen ongetwijfeld de installaties. Dan kunnen we de expertise van Kuijpers goed benutten.” Ondertussen blijft Kuijpers dagelijks bij Siza over de vloer komen. “Is het niet voor een onderhoudsklus of een storing, dan is het wel voor een opname”, licht Bart toe. “Bijvoorbeeld voor een badkameraanpassing omdat er een nieuwe cliënt komt te wonen.

We richten ons dan niet alleen op de installatietechniek. We nemen ook de ergonomische aanpassingen mee. Zoals een verhoogd toilet. Of een beugel aan de muur. Het hele pakket dus. Des te sneller kan de cliënt van een passende badkamer gebruik maken.”

Bekende gezichten

Door de omvang van Siza is Kuijpers soms met wel vijftien man tegelijk in touw voor de zorgorganisatie. Bart is daar altijd bij. “Ik denk dat ik op de Siza-locaties Het Dorp en ’s Koonings Jaght in Arnhem inmiddels zo’n honderd van de tweehonderd cliënten bij voornaam ken”, lacht hij. “En zij kennen mij. We zijn ‘bekende gezichten’ van elkaar geworden. Leuk toch? Dat persoonlijke contact vind ik echt een meerwaarde in mijn werk. Daardoor is elke dag anders. Elke dag is leuk.”

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Bart.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details