Referentie overzicht
Utiliteit

Nieuwbouw Würth Nederland, Den Bosch

In ’s-Hertogenbosch heeft Würth in januari 2021 zijn Nederlandse Flagship Store en ORSY® mobil inbouwcentrum geopend. De nieuwbouw van ruim tweeduizend vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen (naast het al bestaande Würth-gebouw) is in 2020 gerealiseerd door een bouwteam waarvan Kuijpers met een veelheid aan disciplines deel uitmaakte.

Warmtepompen t.b.v. opwekken aardgasloze energie

BIM - Building information modeling Service & exploitatie Utiliteit

Strategie voor groei

In de nieuwe Bossche Flagship Store zijn maar liefst vijfduizend producten direct leverbaar; vanuit het centraal magazijn zijn nog eens 19.000 producten rechtstreeks leverbaar. “Daarnaast blijven onze andere 33 Würth-shops, e-businessactiviteiten en vertegenwoordigers belangrijke kanalen om producten te leveren”, vertelt Winfried Blum, directeur van Würth Nederland. “De Store is onderdeel van onze multichannel-strategie die alles te maken heeft met onze groeiambities. Met name in e-business zijn we grote stappen aan het maken om onze producten snel en goed aan onze klanten te leveren.” De nieuwbouw in Den Bosch omvat ook een ORSY®-mobil inbouwcentrum waarmee Würth zich richt op bedrijfswageninrichtingen. Door de toegenomen stroom aan opdrachten was er behoefte aan meer ruimte. In het nieuwe inbouwcentrum kan het bedrijf voortaan drie wagens tegelijkertijd inrichten.

“We sorteren voor op de doelen van de overheid om in 2050 een volledig duurzame en CO2-neutrale energievoorziening te hebben. Deze nieuwbouw beschikt daar nu over.”

Oplossingen in duurzaamheid

Kuijpers is al jaren de huisinstallateur van Würth voor het onderhoud van alle installaties in het kantorenpand en het magazijn. Dat we bij deze nieuwbouwopdracht werden betrokken, leek daarom logisch. Toch was dat volgens Winfried niet vanzelfsprekend. “We wilden voor dit project één hoofdaannemer, een bouwer. Bij de selectie vroegen we deze om een installateur mee te nemen die de klus zou kunnen klaren. Het was Bouwbedrijf Peter Peters die Kuijpers vervolgens in de arm nam.” Die combinatie had naar Würths oordeel uiteindelijk de beste papieren.

De seinen gingen mede op groen dankzij onze oplossingen in duurzaamheid. Die bestaan onder meer uit warmtepompen om aardgasloos energie op te wekken, een elektrische cv-ketel, LED-verlichting en weersafhankelijk geregelde zonwering. We hebben al deze installaties bovendien aan elkaar gekoppeld, tot de laadpalen op het parkeerterrein en de terreinverlichting aan toe. Würth-projectleider Arthur Borgsteyn: “We sorteren hiermee voor op de doelen van de overheid om in 2050 een volledig duurzame en CO2-neutrale energievoorziening te hebben. Deze nieuwbouw beschikt daar nu over. Beter nog: alle faciliteiten zijn aanwezig om die oplossingen op termijn uit te rollen naar ons bestaande pand.”

Gebruik Würth-materiaal

Het totale bouwproject is in bouwteamverband gerealiseerd. Dit team bestond naast ons en Bouwbedrijf Peter Peters uit opdrachtgever Würth, architectenbureau De Twee Snoeken en installatieadviesbureau Sweegers & De Bruijn. Wij waren met verschillende disciplines verantwoordelijk voor alle installaties in het gebouw. Die varieerden van de meet- en regeltechniek, de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties tot sanitair, luchtbehandeling, beveiligingssystemen en sprinklerinstallaties. Voor hun gereedschap en bevestigingsmaterialen vielen onze monteurs terug op het productassortiment van Würth. “Die is immers specialist in alles wat we bij onze bevestigingswerkzaamheden nodig hebben”, vertellen Kuijpers-projectleiders Rick van Lith (projectleider W) en Henk van den Tillart (projectleider E). “Veel van de Würth-materialen zitten bovendien in het zicht. Daardoor kunnen klanten in de Flagship Store met eigen ogen zien hoe breed het Würth-assortiment is en hoe het gebruik ervan uitpakt in de praktijk.”

Driedimensionaal ontwerpen

De hele nieuwbouw is in 3D ontworpen. “Ideaal bij projecten met een veelheid aan techniek, zoals hier”, aldus Rick en Henk. “Je ziet daardoor meteen wat je krijgt.” Ook de impact van bepaalde beslissingen op omliggende ruimtes, of zelfs de rest van een gebouw, wordt hierdoor duidelijk. Toch werd Würth op een bepaald moment verrast door de aanleg van een pakket transportleidingen dóór het bestaande logistiek centrum heen. “Dat stond inderdaad op de tekening. Maar daar hadden we vooraf graag explicieter op gewezen willen worden”, vertelt Arthur. “Het had namelijk gevolgen voor de beschikbare ruime in ons magazijn. Plots moesten we de inrichting en logistieke processen veranderen en dat valt dan wat tegen.”

Om dergelijke onduidelijkheden te voorkomen, biedt virtual reality mogelijkheden, denkt Rick. “We kunnen onze 3D-computermodellen geschikt maken voor virtuele rondleidingen. Dat hebben we bij meerdere Kuijpers-projecten al gedaan, zoals bij een gebouw van Luchtverkeersleiding Nederland. Daarmee geef je anderen in het bouwteam de gelegenheid om gebouw, ruimtes en installaties in 3D te bekijken alsof ze ernaast staan of erlangs lopen. Je gaat het gebouw dus virtueel al ‘beleven’. In dit geval was dan sneller duidelijk geworden hoeveel ruimte het magazijn ‘kwijt’ zou zijn aan de leidingen en wat dat betekende voor de inrichting ervan.”

Mooi eindresultaat

De Flagship Store en het inbouwcentrum zijn op 8 januari 2021 geopend. Directeur Blum is lovend over het eindresultaat. “De kwaliteit van het gebouw is goed, de afwerking is netjes en de uitstraling van het gebouw is wat we ervan verwachtten.

Of de duurzame installaties en oplossingen leiden tot de energiezuinigheid en het comfort waarop we hopen? Dat weten we eigenlijk pas als we een jaar verder zijn. Dan hebben we alle seizoenen voorbij zien komen en kunnen we de balans opmaken.”  

Over Würth

De Würth-Groep is wereldmarktleider op het gebied van handel in montage- en bevestigingsmaterialen. Ze bestaat momenteel uit meer dan vierhonderd ondernemingen in meer dan tachtig landen. Würth Nederland B.V. in ’s-Hertogenbosch was in 1962 de eerste buitenlandse vestiging van het bedrijf. Momenteel werken bij de Nederlandse tak meer dan 580 medewerkers (waarvan 380 in de buitendienst) voor 38.000 klanten in de divisies hout, bouw, metaal, installatie, auto, cargo en maritiem.

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Rick.