Nieuwbouw Polaris LVNL, Schiphol-Oost

Het nieuwe trainingscentrum van Luchtverkeersleiding Nederland

Onder de rook van Schiphol verrijst een gloednieuw gebouw van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): Polaris, het nieuwe trainingscentrum van de organisatie. Kuijpers is verantwoordelijk voor alle installatie-oplossingen in het gebouw, bouwbedrijf Sprangers draagt zorg voor de bouwkundige jas. Verenigd in een VOF leveren ze Polaris op 19 september 2019 samen op.

Polaris staat op een voormalig braakliggend terrein op Schiphol-Oost, tegenover het bestaande pand van LVNL. Beide panden zijn inmiddels aan elkaar gekoppeld via een in het oog springende verbindingsbrug die in mei 2019 werd geplaatst. De nieuwbouw is nog niet klaar, al verloopt de realisatie, die begin 2018 startte, zeer voortvarend. Daaraan ligt niet alleen een goede werkvoorbereiding maar ook een soepele samenwerking ten grondslag. Eentje waarbij mensen elkaar gemakkelijk weten te vinden en er – vaste prik – elke donderdag met het complete team en de opdrachtgever wordt afgestemd en overlegd om het project goed te laten verlopen.

Installaties in tweevoud

Alle techniek in Polaris (met uitzondering van de databekabeling) komt van de hand van Kuijpers. Modelleurs, engineers en andere technisch specialisten van verschillende Kuijpers-disciplines zijn vanaf het basisontwerp bij de klus betrokken. Ze dachten mee en adviseerden over de invulling van de werktuigbouwkundig en elektrotechnisch installaties, de toe te passen meet- en regeltechniek en de brandmeld- en beveiligingssystemen.

Belangrijk aspect: de hoge eisen aan de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van diezelfde installaties en systemen. “Veel installatie-oplossingen – van stroomvoorziening tot luchtbehandeling – zijn daarom in tweevoud uitgevoerd, als elkaars back-up”, vertelt Kuijpers-projectmanager Sander Vonk. “Ze zijn met elkaar gekoppeld, maar kunnen afzonderlijk van elkaar functioneren. Als de ene installatie onverhoopt uitvalt, kan zijn identieke ‘broer’ de functies direct overnemen.” Reden van de dubbele installatie-oplossingen is dat LVNL zich omwille van de veiligheid geen uitval kan permitteren. Hoofdtaak van deze dienst is immers het begeleiden van vliegtuigen in het luchtruim en op de grond; de beschikbaarheid van techniek en systemen is hier cruciaal.

Luchtverkeersleiders in spe

Polaris zal na oplevering niet meteen als trainingscentrum worden ingericht. Eerst gaat het gebouw tijdelijk onderdak bieden aan de LVNL-medewerkers die nu nog aan de overkant werken. Hun oude pand zal dan worden verbouwd. De (technische) faciliteiten van Polaris maken het mogelijk dat het verkeerscentrum kan blijven doen wat ze elke dag doet: op de grond de ogen en oren zijn van de piloten in de cockpits. Zodra de verbouwing is afgerond, verhuizen die LVNL-medewerkers terug naar hun vernieuwde ‘oude’ stek. Daarna krijgt Polaris haar definitieve bestemming en wordt ze ingericht als trainingscentrum voor onder anderen luchtverkeersleiders, groundcontrollers en technical supervisors in spe.

Eindresultaat in 3D

Bijzonder: LVNL heeft maanden vóór de definitieve oplevering het eindresultaat van Polaris al gezien. Hiervoor ontwikkelde Kuijpers samen met Sprangers op basis van 3D-computermodellen een virtuele rondleiding, waarbij LVNL-medewerkers met behulp van een VR-bril alvast langs de installaties konden ‘wandelen’. 3D is wat Kuijpers betreft niet alleen maar een leuk extraatje, het is ook nuttig. Bijvoorbeeld om de werkelijke ruimte te ‘ervaren’ rondom een installatie zodat ook de onderhoudsplannen daar naadloos op kunnen aansluiten. 

Copyright Foto's: Koolen Photography i.o.v. De Kok Staalbouw

Succesvolle plaatsing van de verbindingsbrug

Projectmanager
Sander Vonk
[javascript protected email address]

Gerelateerde referenties



Meer weten?