Hoe installeer je een compleet brandbeveiligingssysteem in een polikliniek die volop in bedrijf blijft? Met dat vraagstuk ging Kuijpers aan de slag bij het Amsterdamse VU medisch centrum.
Bij de polikliniek van het VUmc kunnen patiënten terecht voor allerlei vormen van zorg. Bijvoorbeeld op het gebied van alzheimer, oncologie, oogheelkunde, audiologie, radiotherapie en genderdysforie. De polikliniek beslaat zeven bouwlagen met meerdere atria. Om beter aan te sluiten bij de huidige eisen omtrent brandveiligheid, had de Amsterdamse zorginstelling voor zes etages behoefte aan een compleet nieuw brandbeveiligingssysteem met sprinklerinstallatie. Daarvoor gingen zij de samenwerking aan met Kuijpers Beveiligingssystemen.
“Een ziekenhuis is een enerverende omgeving die eigenlijk continu in beweging is”, legt projectleider René Groot Wassink van VUmc uit. “We hebben meerdere verbouwingsplannen op stapel staan. Om overlast voor patiënten, medewerkers en bezoekers te minimaliseren, zochten we een partner die zijn planning wilde afstemmen op onze verbouwingswerkzaamheden. In dit geval een partij die bereid was het project uit te voeren over een looptijd van maar liefst twee jaar. Daarnaast wisten we dat het onmogelijk was het hele project op voorhand helemaal te engineeren en dat er veel creativiteit gevraagd zou worden van de monteurs ter plekke. Voor al die uitdagingen kwam Kuijpers met het beste plan.”
Het sprinklersysteem moest compleet nieuw worden aangelegd in de polikliniek. Er werden vijf hoofdsectoren gedefinieerd, met ieder een eigen alarmklep, sensoren en leidingwerk dat naar een groot waterbassin loopt. Zodra sprinklers worden geactiveerd en bluswater rondom de brandhaard verspreiden, wordt door het drukverlies de pomp gestart en zorgt de alarmklep voor een direct signaal naar de brandweer.
Kuijpers-projectleider Roel Elshof zit 25 jaar in het sprinkler-vak. Hij komt dus bij veel organisaties. Een medisch bedrijf dat gewoon doordraait vindt hij extra interessant. “Voor nieuwbouw of een kantoorpand kun je zoiets vrij gemakkelijk plannen en uitvoeren”, stelt hij. “Maar in een complexe omgeving als het VUmc – waar leidingen gerealiseerd moesten worden in onder meer operatiekamers, patiëntenkamers, onderzoekskamers, bedrijfsrestaurants en gangen – zitten onze werkzaamheden voortdurend dicht op het zorgproces. Dat vereist een uiterst zorgvuldige aanpak: bouwlaag voor bouwlaag, afdeling voor afdeling en kamer voor kamer. Natuurlijk hadden we daarvoor een goed logistiek plan, maar we wisten ook: medische zorg heeft altijd voorrang. In het begin is zoiets zoeken. Hoe pakken we dit aan? Wat kunnen we van elkaar verwachten? Maar al snel veranderde dat in: wat heb je nodig? Hoe kunnen we elkaar helpen? Beide partijen toonden daarin hun aanpassingsvermogen.”
Die instelling kwam goed van pas toen bleek dat het bestaande waterreservoir – op papier 188 kuub – in de praktijk 84 kuub bleek te zijn. “Als je bedenkt dat een kuub water gelijk staat aan duizend liter, kun je je vast voorstellen dat een verschil van 104 kuub niet zomaar te overbruggen is”, zegt Roel. “We hebben direct met het VUmc meegedacht over oplossingen: wat kan er wél? Nu werken we aan een extra watertoevoer.”
De samenwerking met Kuijpers verraste projectleider René Groot Wassink enorm positief. “Je kunt afspraken maken, maar in een polikliniek zijn tal van omstandigheden denkbaar waarom je vandaag toch niet kunt werken in de geplande ruimte”, geeft hij aan. “Dan komt het aan op flexibiliteit en communicatie. Altijd even checken of je een kamer kunt betreden bijvoorbeeld. En zo niet, dan zelf op de werkvloer regelen hoe het anders kan. Positief en zonder gezeur. Daarin is het team van Kuijpers ijzersterk. Daardoor kon ik het proces met een gerust hart uit handen geven.”
Ook richting patiënten, medewerkers en bezoekers presenteerde Kuijpers zich heel netjes, stelt René. “Natuurlijk is het belangrijk dat het werk technisch goed wordt uitgevoerd. En dat de beloofde creativiteit wordt waargemaakt. Maar voor mij is het minstens zo belangrijk dat je anticipeert op wat er om je heen gebeurt. Ik zag monteurs bijvoorbeeld een ronde wachten op de lift, zodat patiënten voor konden gaan. Dat lijkt een klein gebaar, maar juist zoiets heeft de grootste impact. Het zorgt ervoor dat werkzaamheden – waarvan iedereen weet dat ze noodzakelijk zijn, maar waarop niemand zit te wachten – eigenlijk ongemerkt verlopen. Ik twijfel er geen moment aan dat niet alleen het vakmanschap, maar ook die menselijke factor bepalend is geweest voor het succes van dit project.”
Hoewel de uitvinding van de sprinklerinstallatie officieel niet aan hem wordt toegewezen, zijn er bronnen die beweren dat Leonardo daVinci in de 16e eeuw al werkte aan een soortgelijk systeem voor de keuken van een rijke heer. Het systeem was succesvol, maar de klant was niet blij: toen er tijdens een uitgebreid banket brand uitbrak, kwam er zoveel water vrij dat het voedsel wegspoelde en een deel van de keuken gerenoveerd moest worden.
René Groot Wassink (VUmc): “Voor een zorginstelling is impact ook: grote technische aanpassingen doen zonder dat we het eigenlijk in de gaten hebben. Kuijpers weet overlast écht tot een minimum te beperken.”