Referentie overzicht
Gezondheidszorg

Bergweide rekent op Kuijpers. 24 uur per dag

De facilitaire dienst van zorgcentrum Bergweide in Heerlen is elke dag in touw om het comfort in huis optimaal te houden. Ze krijgt daarbij hulp van Kuijpers. 24 uur per dag. “We staan als facilitaire dienst of technici niet met de handen aan het bed”, vertelt Arie van den Broek. Hij is teamleider facilitair van Bergweide. “Maar we doen wel alles wat nodig is om onze bewoners prettig te laten wonen.”

We plannen ons werk om de zorg heen

Service & exploitatie Utiliteit

Bergweide is een zorgaanbieder aan de rand van het centrum van Heerlen. Het biedt ouderenzorg aan 125 mensen die dementeren of lichamelijke zorg nodig hebben. Of beide. Kuijpers werkt sinds 2015 voor Bergweide. Het onderhoudt alle elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties in het gebouw. Van de verwarming in de huiskamers tot de gas- en waterleiding in de centrale keuken. En van de klimaatbeheersing in het restaurant tot de sanitaire voorzieningen op de slaapkamers. Arie: “De monteurs kennen ons en onze installaties. Weten de historie ervan. Zijn ook erg deskundig. Dus we laten het onderhoud met een gerust hart aan ze over.”

‘De verwarming moet hier altijd wat hoger staan’

Dat geldt ook voor het verhelpen van storingen. “Zeker als die zich voordoen aan de verwarming”, illustreert Arie. “In zorgcentra staat de thermostaat altijd hoger dan gemiddeld. Dat komt omdat ouderen moeilijker hun eigen lichaamstemperatuur kunnen regelen. Hapert de verwarmingsinstallatie? Reken maar dat onze bewoners dat merken. Zulke situaties willen we vermijden. Dan moet je een daadkrachtige partij achter je hebben staan. Eentje die weet hoe belangrijk het is dat een probleem snel wordt opgelost. En die de kennis en capaciteit in huis heeft om dat ook te kunnen doen.”

‘Overleg en coördinatie zijn in de zorg belangrijk’

Volgens Klantteammanager Frank Mains van Kuijpers hoort dat standaard bij de service aan Bergweide. “Een zorgcentrum is anders dan een gemiddeld kantoorgebouw”, vertelt hij. “Er wonen zorgbehoevende mensen. Er wordt 24 uur per dag gewerkt. Het gaat hier niet om meters maken. Het gaat om afspraken nakomen. Om snel paraat staan als er wordt gebeld. Het gaat ook om de juiste monteurs selecteren.

Mensen die weten hoe het er in een zorgcentrum aan toe gaat. Je moet het allemaal net wat anders organiseren. Hier besteden we uitgebreid aandacht aan persoonlijk overleg, coördinatie en planning. De zorgverlening aan de bewoners staat voorop. Die moet altijd kunnen doorgaan.”

Besparen op energie en minder investeren

Frank en zijn team hebben daar bij Bergweide ervaring in. Ook als het gaat om complete projecten. Zo vernieuwden ze in 2015 de eerste verdieping van het zorgcentrum. “Ventilatie, verwarming, waterleidingen, luchtkanalen… we leverden het complete pakket”, somt Frank op. Ook gebouwautomatisering hoorde erbij. “Je kunt tegenwoordig niet meer zonder. Gebouwautomatisering zorgt ervoor dat installaties efficiënt werken. Dat ze dus niet draaien als het niet nodig is. Zo bespaar je op energie. En het scheelt ook investeringskosten. Want installaties kunnen daardoor kleiner blijven dan vroeger.” Verder voorzagen ze op de begane grond alle afdelingen (‘paviljoens’) van duurzame ledverlichting.

‘Tevreden bewoners geven voldoening’

Dat de klant blij is met zulke slimme keuzes stemt Frank tevreden. “Maar positieve reacties van bewoners geven ons nóg meer voldoening”, vertelt hij. “Je moet je daarvoor een beetje in ze kunnen verplaatsen. Mij lukt dat aardig. Mijn moeder woonde ook in een zorginstelling. Ik weet nog dat we het belangrijk vonden dat ze niet alleen liefdevolle, warme zorg kreeg maar ook prettig woonde. Met mijn Kuijpers-pet op denk ik dan: ‘Mooi dat we daar met onze installaties aan kunnen bijdragen’.” In Bergweide kreeg de aanpassing van de complete zonweringsinstallatie de handen op elkaar. Zowel van bewoners als van medewerkers. “Die installatie hebben we in 2021 en 2022 gemoderniseerd”, weet Frank nog. “Inclusief besturing, bekabeling en voeding. Met de hete zomers van nu is dat geen overbodige luxe. Bergweide houdt zon en warmte nu effectief buiten. Mensen zijn er erg blij mee. We hebben al veel positieve reacties op de verbetering gekregen.”

‘Eén telefoontje is genoeg’

‘Vernieuwen’ staat bij Bergweide momenteel hoog op de agenda. Met het complete gebouw zelf als onderwerp van gesprek. “Ons pand is 27 jaar oud”, vertelt Arie. “We laten nu vastgoedonderzoek doen. We willen weten wat de mogelijkheden zijn voor grootschalige renovatie. Ondertussen blijft Kuijpers gewoon onze installaties onderhouden en storingen verhelpen.

“Een groot pluspunt vindt hij dat Kuijpers daarvoor altijd goed bereikbaar is. “Dat is vooral prettig voor de collega’s uit de avond-, nacht- en weekenddiensten. Eén telefoontje is genoeg om een probleem op te laten lossen. Al is het drie uur ’s nachts. Zo kunnen ze de zorg aan onze bewoners onverminderd voortzetten.”

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Frank.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details