B.Home. Dat is de naam van het nieuwe hoofdkantoor van Brabantia in Valkenswaard. Vooral de stijlvolle vormgeving springt in het oog. Maar er is nog een aspect dat B.Home bijzonder maakt: het is gebouwd volgens de principes van het duurzaamheidslabel BREEAM. Kuijpers was verantwoordelijk voor alle werktuigbouwkundige installaties. “We hebben bewezen dat techniek, duurzaamheid en design elkaar niet in de weg hoeven zitten,” vertelt Thomas Deenen, commercieel directeur bij Brabantia.
Thomas was nauw betrokken bij de bouw van het nieuwe hoofdkantoor. “We waren tot die tijd gehuisvest in een oud kantoorpand. Een echt ‘jaren tachtig’-gebouw. Met veel kleine kantoortjes. Kruip-door-sluip-door-gangen. Dat paste niet meer bij deze tijd. En ook niet meer bij ons. Brabantia is een merk van huishoudelijke artikelen die duurzaam zijn. Al jaren. Ons hoofdkantoor kon daarin niet achterblijven.” En dus kwam er een verduurzamingsoperatie op gang.
Thomas benadrukt dat de parallel met de duurzame artikelen niet de enige overweging was voor optimalisatie van de huisvesting. “We doen er ook recht mee aan onze bedrijfshistorie. Eigenlijk zit ‘duurzaamheid’ in ons DNA. We zijn nog steeds een familiebedrijf, opgericht in 1919 in Aalst bij Eindhoven. Tot ver in de twintigste eeuw werkte het halve dorp bij ons. Vaak van generatie op generatie. Dan ga je vanzelf duurzaam met je mensen om in de zin van ‘zorgvuldig’.
Dan wil je zorgen voor je omgeving. Dat is bij ons geen kwestie van ‘doen’. Het is wie we zijn.” Op praktisch vlak zette Brabantia al vroeg stappen in hergebruik. “Eigenlijk noodgedwongen. Want in onze geschiedenis kampten we regelmatig met materiaaltekorten. Bijvoorbeeld door oorlogen in landen waar we onze materialen vandaan haalden. Dan keken we naar hoe we dat oplosten. Zo zijn we ervaringsdeskundigen geworden in recycling.”
De herontwikkeling van het oude jaren tachtig-kantoor startte in 2018. Na drie jaar stond er een in het oog springend, modern gebouw voor de 110 medewerkers. “Ontworpen volgens de ontwerpprincipes van BREEAM”, knikt Thomas. “Met een volledig houten skelet en cradle-to-cradle-materialen die herbruikbaar zijn. Het dak heeft zonnepanelen en vegetatie. En van binnen is het modern en ruim. Met comfortabele, informele werkplekken, koffiecorners, transparante wanden. Een kantoor waar je elke dag met plezier naartoe gaat.”
Al bij de eerste schetsen was duidelijk: voor de uitvoering was veel kennis en kunde nodig. En dus volgde er een zorgvuldig selectieproces om partijen te zoeken die de opdracht konden realiseren. “Niet om uiteindelijk onderaan de streep te kijken wie de laagste prijs had. Wel om te bepalen welke partij bij ons paste om de klus te klaren. Want ook die ‘zachte kant’ telt voor ons zwaar. Wij kwamen uit bij ondernemingen die dezelfde mentaliteit hebben als wij.
Die persoonlijk contact belangrijk vinden. Die werken op basis van vertrouwen en daar geen batterij juristen voor nodig hebben. Zulke overeenkomsten vonden we in Kuijpers. Het totaalplaatje klopte. De manier van werken, de technische expertise, de bekendheid met de BREEAM-principes, het meedenken… Al die factoren zetten de seinen op groen.”
Kuijpers rustte het Brabantia-hoofdkantoor uit met een klimaatinstallatie, sanitaire installaties en een blusgasinstallatie in de serverruimte. Kuijpers-projectleider Martijn van Gerven: “We hebben ervaring in installaties en systemen die tegemoetkomen aan de hoogste BREEAM-duurzaamheidseisen.” Eén van de concrete oplossingen die Kuijpers voor Brabantia realiseerde, was een VRV-klimaatinstallatie. “Dit systeem is voor kenners geen noviteit meer”, weet Martijn. “Het is uitgegroeid tot de standaard om een gebouw gelijktijdig energie-efficiënt te verwarmen en te koelen. Bij Brabantia een ideale oplossing. Die kan met dit systeem per ruimte inspelen op de behoefte aan warmte of koude.”
Kuijpers zette ook de puntjes op de i van het engineeringsplan dat Adviesbureau K+ maakte. Martijn: “Het gebouw is volledig opgetrokken uit hout. Daar kun je niet lukraak doorvoeren in maken voor je installaties. Samen met Bouwbedrijf Van de Ven, de bouwkundig aannemer, hebben we die uitdaging opgelost.” Kuijpers concentreerde alle installaties in het hart van het pand, boven de kern met alle sanitaire en facilitaire ruimtes. “Hier brachten we een verlaagd plafond aan. De installaties zorgen vanaf hier voor verse lucht in het hele hoofdkantoor. Daarmee waren er in de rest van het gebouw geen verlaagde plafonds nodig. En dat kwam de ruimtelijkheid van het interieur ten goede.”
Nóg een eis: de installaties op dat middendeel mochten het strakke design van het gebouw visueel niet onderbreken. Martijn: “Normaal bouw je bijvoorbeeld een luchtbehandelingskast verticaal op. Dat zou hier afbreuk doen aan de vormgeving. Daarom hebben we alle installaties liggend op het dak geplaatst. Zo compact mogelijk. Dat was heel veel overleggen, passen en meten.
Ook tussen de uitvoerende partijen onderling. Het resultaat is dat de installaties nu vanaf de straatzijde niet zichtbaar zijn. Precies zoals Brabantia het wilde.” Kuijpers nog regelmatig over de vloer voor het beheer en onderhoud van de installaties.
“We zijn heel blij met het eindresultaat. We merken elke dag hoe inspirerend ons B.Home als werkomgeving is. De verse luchttoevoer werkt prima. Het comfort is goed te regelen. En qua duurzaamheid springen we zeer efficiënt om met energie. Zo dragen we niet alleen met onze producten bij waar we als familiebedrijf voor staan, maar ook met onze huisvesting: de wereld beter achterlaten voor de volgende generatie.”
Thomas: “We zijn heel blij met het eindresultaat. We hebben het pand in juni 2022 in gebruik genomen. We merken sindsdien elke dag hoe inspirerend ons B.Home als werkomgeving is. De verse luchttoevoer werkt prima. Het comfort is goed te regelen. En qua duurzaamheid springen we zeer efficiënt om met energie. Zo dragen we niet alleen met onze producten bij waar we als familiebedrijf voor staan, maar ook met onze huisvesting: de wereld beter achterlaten voor de volgende generatie.” Kuijpers kan het niet minder met die visie eens zijn. “Ook wij zijn een familiebedrijf. En ook bij ons zit ‘duurzaamheid’ in de genen. Op alle vlakken”, aldus Martijn. “Alleen al in die overeenkomsten vonden Brabantia en wij elkaar. We kunnen terugkijken op een mooi, waardevol project.”