Referentie overzicht
Maatschappelijk vastgoed

Taleninstituut Regina Coeli kiest voor ‘energiezuinig’ met de duurzame menukaart van Kuijpers

Ze waren bij Taleninstituut Regina Coeli in Vught altijd al milieu- en klimaatbewust bezig. Afval scheiden. Composteren op eigen terrein. Zoveel mogelijk zaken doen met lokale leveranciers. En bij het vervangen van apparatuur altijd kiezen voor een energiezuinig exemplaar. In 2022 deden ze er installatietechnisch een schepje bovenop. Samen met Kuijpers en de duurzame menukaart.

Dankzij de duurzame menukaart bewuste keuzes maken: aanzienlijke energiebesparing op korte termijn en blijven investeren in duurzame oplossingen op de langere termijn.

Duurzaamheid Service & exploitatie Utiliteit

Erika Verlouw (Office & Facility Manager bij Regina Coeli): “We willen ons steentje bijdragen aan de energietransitie. Vandaar dat we enkele jaren geleden besloten om onze installaties te verduurzamen. Maar we zijn zelf a-technisch. Omdat we al heel lang zaken doen met Kuijpers, vroegen we: ‘Kunnen jullie ons adviseren bij onze verduurzamingsslag?’”

‘Duurzame oplossingen blijven altijd maatwerk’

Kuijpers-projectcoördinator Jeroen Brus nam die opdracht op zich. In het kader van zijn hbo-deeltijdstudie Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Utrecht werd het meteen zijn afstudeerproject. “Het duurzame menukaart-concept van Kuijpers bestond al”, vertelt hij. “Ik heb het voor mijn studie verder vormgegeven. Met meer standaardisering, professionalisering en snelheid in het proces. Zo hoeft het wiel bij onze servicevestigingen niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.   Al blijven de oplossingen altijd maatwerk. Zo kan elke klant met een duurzame menukaart uit de voeten. Of deze nu een groot pand heeft of een klein. Of één gebouw of meerdere gebouwdelen.”

‘Nu moeten we snelheid maken’

Bij Regina Coeli ging het om twee relatief jonge gebouwen (respectievelijk 23 en 13 jaar oud). Ze bevatten een reeks aan functies: van leslokalen tot gastenkamers en van een restaurant tot sportruimtes en kantoren. Jan Harberink (Service Manager): “Onze adviesvraag stelden we al in 2019. Maar destijds kwam het er niet van om al duurzame keuzes te maken. De coronapandemie kwam ‘ertussendoor’. Net zoals een directiewisseling.”

Erika voegt toe: “Besluiten over investeringen stonden toen even op een laag pitje. In de loop van 2022 pakten we de draad weer op. En dat was maar goed ook. Want toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, was niet langer alleen ‘klimaat’ een overweging om te verduurzamen. Ook de torenhoge energieprijzen leidden tot een grote behoefte aan zuinig verwarmen en koelen.”

De meest geschikte, energiezuinige maatregelen

Jeroen en zijn collega’s stonden in de startblokken om Regina Coeli van dienst te zijn met de duurzame menukaart. Jan: “Die methode was voor ons heel fijn. We vertelden wat we wilden. We lieten zien welke installaties we toen hadden. En Kuijpers toonde ons de energiezuinige alternatieven en maatregelen die voor ons het meest geschikt waren.” Erika vond het prettig dat Kuijpers hierbij eveneens de wettelijke energieprestatie-eisen meenam waaraan Regina Coeli met haar gebouwen moet voldoen. “Ook de kosten, de verwachte besparing en de terugverdientijd stonden per maatregel vermeld. Dat zijn cijfers waarmee je uitstekend uit de voeten kunt bij het opstellen van je meerjarenbegroting.”

Monitoring verbetert energieprestaties

Met hulp van een extern adviseur koos Regina Coeli voor maatregelen die snel effect sorteren. Van het isoleren van appendages tot het plaatsen van zonnepanelen. Van het aanbrengen van ledverlichting en afwezigheidsdetectie tot het installeren van energiezuinige pompen voor verwarming, koeling en warm tapwater. De uitvoering ervan is grotendeels in 2022 gedaan. Eveneens door Kuijpers. Jeroen: “Sindsdien blijven we de installaties monitoren. Zo weten we precies hoe ze presteren. Of ze energie besparen. En of we de instellingen eventueel moeten bijstellen om de werking verder te verbeteren.”

Voor de nabije toekomst staat bij Regina Coeli ook het gasloos maken van de keuken nog op de planning. En weer wat later het installeren van een warmtepomp. Erika: “Het zijn grote investeringen. Die spreiden we zo verantwoord mogelijk uit over de tijd. Vanzelfsprekend houden we in de gaten wat ze opleveren. De maatregelen uit 2022 laten al zien dat we goede keuzes hebben gemaakt. Ons energieverbruik is aanzienlijk gedaald.”

Eerst een raming, daarna een gespecificeerde offerte

Jeroen bevestigt dat het onderdeel ‘investeren’ altijd flink wat gewicht in de schaal legt als het aankomt op verduurzamen. “Gebouweigenaren willen weten wat ze kunnen doen om te verduurzamen én wat het kost. In onze menukaart gaan we uit van ramingsbedragen. Kiest een klant zijn maatregelen, dan volgt een gespecificeerde offerte. Dan kan hij nog steeds zeggen of hij een maatregel wel of niet wil laten treffen. Of deze ‘bewaart’ voor later. Zoals Regina Coeli deed met de installatie van een warmtepomp.”

‘Letterlijk: een contáctpersoon’

De samenwerking tussen Regina Coeli en Kuijpers verliep gesmeerd. Jan: “Ik geef altijd de voorkeur aan een contactpersoon in de letterlijke betekenis van het woord. Iemand met wie je persoonlijk contact hebt. Iemand die altijd bereikbaar is. Met Jeroen hadden we dat.” Die tevredenheid is wederzijds. Jeroen: “Ik raakte er kind aan huis. Als ik nu via de hoofdingang naar binnen loop, krijg ik altijd te horen: ‘Je weet de weg hè?’”

Dragons’ Den  

Bij de afronding van zijn studie – zijn docenten gaven hem een 8,9 voor zijn project – kreeg Jeroen ook van Regina Coeli een bloemetje met welgemeende felicitaties. “Erg leuk dat ik met een echte klant en een concreet project heb aangetoond hoe kansrijk de duurzame menukaart is”, vertelt hij. “Ook de directieleden van Kuijpers waren enthousiast.

Na het afronden van mijn afstudeeropdracht pitchten we het proces van de duurzame menukaart tijdens een Kuijpers Dragons’ Den. Iedereen met een goed idee mag daaraan meedoen. Wat de duurzame menukaart betreft: de directie was zo overtuigd dat ze erin wil investeren. Mooi dat Kuijpers ook daadwerkelijk aan de slag gaat met goede ideeën van medewerkers.”

Kansrijke toekomst

Voorlopig blijft Jeroen zich als projectcoördinator richten op het verduurzamen van gebouwen. Al bracht een assessment onlangs aan het licht dat hij ook wat in zijn mars heeft op het gebied van projectleiding. “Als ik wil, kan ik me bij Kuijpers die kant op ontwikkelen”, weet hij. “Op termijn ligt misschien ook een functie als klantmanager nog in het verschiet. Wie weet waar ik over een tijdje sta …”

Heb je een vraag?

Stel hem gerust aan Jeroen.

Jeroen Brus Projectcoördinator

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details