Overzicht

‘Zo houden we de duurzame prestaties van Next op peil’

Artikel 15 jun 2023

Wie zijn gebouw zorgeloos wil verduurzamen, kan dit doen met de Next van Kuijpers Ecopartners. Deze geprefabriceerde energieopwekkingsinstallatie staat in één dag op locatie bij de klant. Om de prestaties daarna continu op peil te houden, zorgen we ook voor het beheer en onderhoud van de installatie. Mét gecertificeerde monteurs en op basis van heel veel data.

Next maakt als WKO-installatie gebruik van bodemenergie. Een WKO-installatie vraagt niet alleen om een andere manier van ontwerpen en realiseren. Ook het beheer en onderhoud is anders dan het onderhoud aan een standaard ketel en koelmachine. Zo heb je er kennis voor nodig van  installatietechniek en warmtepompen. Maar bijvoorbeeld ook van bodemenergie, normen en wet- en regelgeving.

Geen omkijken naar onderhoud

“Klanten kunnen de installatie door ons laten beheren en onderhouden”, vertelt contractbeheerder Sabine de Bijl. “We bieden daarvoor allerlei contracten aan. Van preventieve onderhoudscontracten tot exploitatiecontracten. Zo hebben we bijvoorbeeld een contract waarbij wij eigenaar van de installatie blijven. De klant betaalt een vast bedrag per maand. En een tarief voor warmte en koude. Het onderhoud en beheer doen wij. Daar heeft de klant geen omkijken naar.”

Contracten vol mogelijkheden

Wie wil, kan ook een contract kiezen inclusief actief beheer. “Dan monitoren en optimaliseren wij de energiestromen”, legt Sabine uit. “We hebben zo al grote besparingen voor klanten bereikt.” Verder kunnen de jaarlijkse vergunningsrapportages onderdeel zijn van een contract. “Klanten die een WKO-installatie willen plaatsen, hebben daarvoor een vergunning nodig van de provincie. Elk jaar moeten zij daarover rapporteren aan de provincie. We leggen dan in het contract vast dat wij dit voor ze doen.”

Optimaal onderhoud dankzij de juiste certificaten

Het onderhouden van een WKO-installatie zoals Next kan niet iedereen, weet Kuijpers-servicetechnicus Patrick Otte. “En niet iedereen mág het. Je moet ervoor gecertificeerd zijn.” Hij doelt op de BRL-certificaten voor bodemenergiesystemen. “Heb je die certificaten niet? En werk je toch aan een WKO-installatie? Dan ben je in overtreding”, legt hij uit. “Wij zijn als één van de weinige bedrijven in Nederland wel gecertificeerd. Om precies te zijn: conform de BRL6000-21 en de BRL 11.000. Daarmee mogen wij zowel boven- als ondergronds onderhoud uitvoeren aan een bodemenergiesysteem zoals Next.

‘We houden de bodem in balans’

David Al Juma is consultant monitoring en data bij Kuijpers. Hij noemt de strenge richtlijnen goed te verklaren. “Bodemenergiesystemen veranderen de temperaturen in de bodem. Dat doen ze door water te onttrekken en te infiltreren. Als je daar niet zorgvuldig mee omgaat, kan het de energiebalans in de bodem verstoren.

Een te hoge temperatuur levert bijvoorbeeld het risico op bacteriegroei op. Die kan van invloed zijn op de drinkwatervoorziening. Beheer en onderhoud gaat bij ons daarom om risico’s beheersen. En om de installatie optimaal laten functioneren. Onze gecertificeerde monteurs zorgen daarvoor.”

Data is alles

Zij kunnen daarbij niet zonder data. “Data is alles”, aldus David. “Daarom zijn alle componenten van Next standaard voorzien van sensoren. Die meten precies wat de installatie doet. En wij weten op basis van de gegevens of deze duurzaam, kostenefficiënt en veilig werkt. Zo meten de sensoren continu de temperatuur van het water tijdens het onttrekken en infiltreren. En hoeveel energie de installatie uit de bodem weghaalt of toevoegt. Zijn er afwijkingen? Dan zijn onze monteurs er snel bij. Naast het monitoren van alle functies zorgen wij ook voor de installatieonderdelen zelf. We zitten er dus soft- én hardwarematig bovenop.”

In ontwikkeling: geavanceerd dashboard

Gebouweigenaren kunnen de prestaties van Next via een digitaal dashboard volgen. En zo meekijken of deze duurzaam en kostenefficiënt blijft werken “We zijn dat dashboard nu verder aan het ontwikkelen”, vertelt David. “Het moet straks nog meer data laten zien. Overzichtelijk weergegeven zodat duidelijk is hoe Next presteert.

En waar misschien nog ruimte zit voor verbetering.” Elke Next moet standaard over dit geavanceerde dashboard gaan beschikken. David: “Waarom ‘standaard’? Omdat we daarmee trouw blijven aan waar het met Next mee begon: via standaardisatie een WKO-installatie bereikbaar en betaalbaar maken voor iedereen.”

Ook interessant

Provinciehuis Den Haag 9019

Plan je route op weg naar DUMAVA-subsidie

Lees meer
Artikel 14 mei 2024
Surplus

Tempo, capaciteit en organisatiegraad spelen grote rol bij verduurzaming bedrijventerreinen

Lees meer
Artikel 23 jun 2023

Deel dit artikel

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details