Overzicht

Continu luisteren, leren, verbeteren

Blog 22 nov 2023

Toen ik in 2012 startte bij Kuijpers had ik de sterke behoefte om onze focusmarkten beter te begrijpen. Als kennismaking stelde ik klanten, adviseurs en partners drie eenvoudige vragen: Wat gaat goed? Wat kan beter? En wat vind je écht belangrijk? De inzichten die met kop en schouders boven de rest uitstaken? Zet de specialist aan tafel, kies voor integrale oplossingen en leg meer nadruk op documentatie en aantoonbaarheid. Klinkt simpel. En toch vormden de antwoorden – plus onze aanpak van continu luisteren, leren en verbeteren – het fundament voor onze ontwikkeling door de jaren heen.

Ik ben er trots op dat we inmiddels een toonaangevende speler zijn in de wereld van onder meer hightech en life sciences. En op het feit dat we nog steeds niet achteroverleunen. Integendeel. Tot op de dag van vandaag spelen de elf jaar oude observaties een rol van betekenis. Niet alleen voor Kuijpers, maar in al die marktsegmenten. Sterker nog: te midden van onzekere economische omstandigheden en grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, technologische verfijning en circulariteit worden ze steeds belangrijker.

Inhoudelijke vakkennis

Dat de inhoudelijk sterke vakman of -vrouw ooit niet aan tafel zat bij klanten, kunnen we ons niet meer voorstellen. Ondenkbaar zelfs in gespecialiseerde markten als hightech of life sciences. In dat eerste marktsegment wordt hard gewerkt aan steeds geavanceerdere microchips en staat de gehele branche – zoals collega Harm van den Oever het goed schetst in zijn meest recente blog – voor een ongekende uitdaging op het vlak van productreinheid. In de life sciences-industrie is veel aandacht voor onder meer CAR-T celtherapie: een veelbelovende benadering voor de behandeling van kanker. Je begrijpt direct hoeveel waarde een vakkundig specialist in die ontwikkelingen toevoegt. Iemand die niet iets komt verkopen, maar met diepgaande kennis bijdraagt aan een oplossing die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen.

Zet de specialist aan tafel. Het is misschien wel belangrijker dan ooit. En dat principe geldt ook voor organisaties in andere branches. Wil je de optimale oplossing? Dan maakt inhoudelijke vakkennis nog steeds het verschil. Vooral wanneer processen complexer worden en alles daaromheen – gebouw, techniek, installaties – ten dienste staat van die processen. Precies daar zit onze toegevoegde waarde: project follows proces. Onze vakmensen doorgronden en begrijpen klantprocessen en maken van daaruit de vertaalslag naar een perfect aansluitende controlled environment.

Impact maken

Dat sluit naadloos aan op het tweede aandachtspunt: kies voor integrale oplossingen. Op elk onderdeel van je proces wil je die vakkundigheid terugzien. In het klein geldt dat bijvoorbeeld voor een klant die verlangt naar een totaaloplossing. In het groot voor de belangrijke thema’s van deze tijd: duurzaamheid, circulariteit, klimaat, energie, arbeidsmarkt en meer. Willen we echt impact maken? Niet alleen meebewegen, maar ook koers bepalen? Dan is integraal denken en werken cruciaal. Dat gaat  – voor zowel individuen als organisaties – voorbij aan de eigen kracht en competenties. Zulke uitdagingen gaan immers nooit over slechts één discipline. In mijn optiek is er maar één manier om grote stappen vooruit te zetten: blijf je eigen kerncompetenties voortdurend verbeteren en werk van daaruit samen met anderen die dat ook doen. Het zal ons helpen wendbaar te blijven en snel te reageren. Wat er ook op ons afkomt.

Vanuit die gedachte zetten wij momenteel stappen om onze dienstverlening opnieuw verder te verbreden. We breiden onze portfolio uit met dealerschappen en verstevigen onze eigen positie op het gebied van consultancy en advies. Aan de achterkant dragen we steeds vaker zorg voor de validatie van cleanrooms. Zo maken we een proces van begin tot eind compliant met de geldende wet- en regelgeving.

Strategische waarde van compliance

Compliance is sowieso iets dat blijvend aandacht vraagt. Een voorbeeld: naast de wet- en regelgeving waar organisaties al mee te maken hadden, verplicht de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bedrijven vanaf 2024 ook te rapporteren over hun impact op omgeving, mens en klimaat.

Het doel: meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinitiatieven. Dat laat zien dat compliance steeds meer strategische waarde krijgt binnen organisaties. En dat meer nadruk op documentatie en aantoonbaarheid nog even belangrijk is als elf jaar geleden.

Wat vind jij?

Wat gaat goed? Wat kan beter? En wat vind je écht belangrijk? Wat zouden nu de antwoorden op die vragen zijn? Komen dezelfde thema’s naar voren of zijn andere zaken nog urgenter? Ik heb mezelf voorgenomen dat in 2024 opnieuw te vragen aan klanten, adviseurs en partners. Omdat ik het ongelofelijk belangrijk vind om te blijven luisteren, leren en verbeteren. Daarom stel ik diezelfde vragen ook aan jou, als lezer van deze blog. In het licht van deze turbulente tijd en van uitdagingen die elk afzonderlijk vakgebied overstijgen: Wat gaat goed? Wat kan beter? En wat vind je écht belangrijk? Ik lees je mening graag in de reacties op LinkedIn . Tijd om opnieuw kennis te maken. En om onze propositie en dienstverlening nog meer aan te scherpen en samen verder te groeien.

Ook interessant

Martijn Arts_KBS_Westflank Utrecht 0695

Sterke kennispartner in een normgedreven branche

Lees meer
Blog 08 apr 2024
Sander Trip_MG_2864

Als werkvoorbereider werk je echt ergens naartoe

Lees meer
Blog 05 apr 2024

Deel dit artikel

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details